Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Skyderiet i Field's, krigen i Ukraine og konsekvenserne af Taleban-styrets narkotikalove er emnerne for årets fem bedste danske pressefotos.
Som noget nyt har dommerne ved Pressefotografforbundets kåring af Årets Pressefoto valgt på forhånd at offentliggøre de fem bedste billeder blandt de nominerede. Vinderen bliver afsløret fredag 3. marts ved et arrangement i Den Sorte Diamant.
Juryen består af fotograferne Casper Dalhoff, Heidi Lundsgaard og Lars Bech. Her er billederne og begrundelserne:
Anthon Unger: 13 minutter, der rystede Danmark
»Billedet er fantastisk godt fotograferet, for det er lykkedes fotografen under pres rent faktisk at fotografere og ikke bare komme hjem med en registrering. Det er samtidig et vildt billede, som ikke er perfekt, men både ufærdigt og samtidigt fængende og hjerteskærende. Man kan se længe på det.«
Asger Ladefoged: Ukraine 2022
»Det er en meget stærk historie, og bedstefaren har et fantastisk udtryk. Følelserne brager ligefrem ud gennem hans øjne. Billedet har desuden noget alment menneskeligt og poetisk over sig. Det er flot, stilsikkert fotograferet og godt fortalt. Budskabet er klart, og der er nærvær og følsomhed.«
(Billedet er taget i den polske by Medyka på grænsen til Ukraine og blev bragt i Berlingske 26. februar 2022, to dage efter Ruslands invasion af Ukraine, red.)
Jacob Ehrbahn: På flugt fra Putins krig i Ukraine
»Billedet er både smukt og ikonisk, hun ligner en madonna, som hun sidder der i sin ophøjede ro. Det er et fotografi, der trækker referencer til de bedste af de gamle fotografer. Det er rørende, flot fortalt, og det er dejligt, at det er i sort/hvid. Et af de billeder, man tager med sig fra 2022.«
Mads Nissen: Talebans inhumane narkofængsler
»Det er først og fremmest utrolig smukt fotograferet og en god fortælling. Billedet er skabt af en stilsikker fotograf, og man mærker tydeligt hans stemme. Det er lykkedes ham at komme langt ind i et svært miljø, hvor han har brugt tid på at være til stede, så man mærker dybden i følelserne og bliver rørt.«
Ólafur Steinar Rye Gestsson: Skyderiet i Field's
»Det er klassisk pressefotografi, når det er bedst. Billedet fortæller en virkelig stærk historie, og udtrykket i kvindernes øjne er voldsomt og uforglemmeligt. Det er sjældent at opleve så ren en skræk og panik, som der tydeligt ligger i telefonopkaldet. Det er desuden taget under svære omstændigheder.«