Hans ord har gjort ham til hiphoppens nye smertensbarn. Kattepinen er et kig direkte ind i et kulturskred

For rullende kameraer råbte den amerikanske rapper DaBaby ord, der hurtigt har brændemærket ham som hiphopbranchens seneste brodne kar. Historien om DaBaby er større end som så – for under »homofobiske« udtalelser lurer et kulturskred, som er i fuld gang med at omkalfatre hiphopscenen.

Rapperen DaBaby er havnet i et stormvejr af dimensioner – og han er blot det nyeste eksempel på en branche i opbrud. Fold sammen
Læs mere
Foto: Suzanne Cordeiro/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ordene faldt under en koncert, hvor den 29-årige rapper DaBaby vandrede rundt på scenen i bar overkrop. Ord, der nu har slynget ham ud i en tidstypisk diskussion om politisk korrekthed, ordets magt og den omdiskuterede cancel culture.

Under koncerten bad han publikum række telefonerne i vejret, hvis de »ikke sutter pik på parkeringspladsen« eller er smittet »med nogle af de dødelige kønssygdomme, der gør, at du dør inden for to uger«.

Bemærkningerne fra scenen er bestemt ikke gået ubemærket hen.

Ikke mindst fordi DaBaby på scenen på det klareste deler misinformation om hiv-smitte og kønssygdomme i det hele taget.

Hiv-smitte kan ramme alle, og det er bestemt ikke tilfældet, at den er dødelig efter to uger. Virussen kan ulme i kroppen længe, inden den udvikler sig til aids – helt op til ti år, som du kan læse på Sundhed.dk.

Adskillige festivaler, organisationer og musikstjerner har taget afstand fra rapperen DaBabys holdninger. Fold sammen
Læs mere
Foto: Unknown/Ritzau Scanpix.

Strid modvind

11 amerikanske organisationer, der kæmper for at forebygge hiv og aids, kalder i et fælles brev DaBabys budskab for »skadeligt« og »stigmatiserende« og giver ham mulighed for at modtage undervisning. Hos mediet MSNBC har en skribent kaldt hans kommentarer for »farlige«, mens sociale medier er overstrømmet med vrede kommentarer, og internationale medier har pumpet nyhedsvinkler afsted.

Og det slutter ikke der.

Musikstjerner som Elton John, Madonna og Dua Lipa har på det kraftigste taget afstand fra DaBaby. Sidstnævnte har samarbejdet med DaBaby på nummeret »Levitating«, men er nu »forfærdet« over hans kommentarer. Det samme er den hiv-smittede Jonathan Van Ness, kendt fra programmet »Queer Eye«.

»Denne stigmatisering af hiv og aids er det, der slår folk ihjel, og den bliver udbredt af denne type af misinformation, som folk ender med at tro på,« lyder det fra »Queer Eye«-medværten.

Samtidig har DaBaby selv kæmpet for finde de rette ord til at undskylde:

»Ikke engang mine homoseksuelle fans har aids,« har han for eksempel sagt.

Modemærket BoohooMan har nu afbrudt samarbejdet med DaBaby, og sideløbende har mindst seks festivaler på stribe trukket stikket til ham.

De ønsker ikke længere, at han skal stå på deres scener. Og det er netop i den historie, at sagens kerne består, selvom DaBaby siden har udsendt uddybende ord, hvori han undskylder for ordene, han nu selv kalder for »skadelige«.

»Jeg undskylder for mine misinformerede kommentarer om hiv og aids, og jeg ved, at undervisning i dette emne er vigtigt,« har han skrevet på sin Instagram-profil.

Tiderne skifter

Men historien er større end DaBaby selv.

Den er et eksempel på, at tidernes skiften er i gang med at ramme den hiphopbranche, som i mange år i hovedtræk har bestået af heteroseksuelle mænd.

Det er en tendens, Kristian Karl holder nøje med – og ved ganske meget om. Han er journalist og skriver specifikt om hiphop hos mediet Soundvenue.

For ham er det ikke svært at få øje på, hvad historien om DaBaby repræsenterer.

»Det er et godt eksempel på et opgør, der har været i gang i flere år på hiphopscenen. Man er lige så stille ved at bevæge sig væk fra et sted, hvor helt åbenlys homofobi var accepteret og dagligdag til nogle andre tilstande, hvor der er langt mere diversitet og tolerance. Ideen om den hypermaskuline, testosteronpumpende rapper er på vej ud. Vi skal ikke længere tilbage end til starten af 00erne, hvor en rapper ikke måtte gå op i mode. Man skulle gå i baggy bukser og kæmpestore hvide T-shirts for at signalere, at man ikke var feminin. Alt feminint var dårligt og forbudt,« siger Kristian Karl.

Den homoseksuelle rapper Lil Nas X er en del af hiphopscenens fremtid, lyder det. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mario Anzuoni/Ringo Shiu/Ritzau Scanpix.

Udviklingen er der adskillige eksempler på, pointerer han.

»Det er forsvundet lidt efter lidt. Rappere som Kanye West, Pharrell Williams og Andre 3000 fra Outcast har introduceret en masse nye ting i hiphoppen og ændret den klassiske manderolle, så der også er en interesse for kunst, design og mode. Det har resulteret i, at en rapper som Young Thug har poseret i kjole på et albumcover, selvom han er gangsterrapper,« uddyber Kristian Karl.

Det er heller ikke kun den heteroseksuelle mand, der definerer branchen. Det er også den ny generation af kvindelige rappere som Cardi B, der i sin musik sender frigørelsesbudskaber ud til sine følgere.

»Vi har også set rappere, der har erklæret, at de ikke er heteroseksuelle. Der er Tyler, The Creator, som har lavet et helt album om en form for biseksuel affære. Der er Kevin Abstract, Ilovemakkonen og Lil Peep, som alle sammen ikke er heteroseksuelle. Og så er der selvfølgelig Lil Nas X, som går all in og twerker på djævlen og kysser mænd på scenen til hiphoppens awardshow, BET Awards,« siger Kristian Karl.

Young Thug poserede for fire år siden i kjole på coveret af sit album »Jeffery« – selvom han er gangsterrapper. Fold sammen
Læs mere
Foto: 300 Entertainment.

Dinosaurerne forsvinder

Lad os knytte nogle ord til Lil Nas X. Han er ung, homoseksuel og sprang ud på Twitter. Han iklæder sig cowboyhatte, tætsiddende, farverigt lædertøj og blæser og højt og helligt på, hvad nogle vil kalde den klassiske manderolle, og hvordan de måbende værter på Fox News opfatter ham.

Står det til Kristian Karl, kommer vi ikke udenom, at Lil Nas X er en del af en ny progressiv skare, der er i gang med at kæmpe en væbnet kamp om, hvem der skal befolke de mest prominente pladser på fremtidens hiphopscene.

I sin kommentar hos Soundvenue skriver han, at »fremtiden tilhører Lil Nas X – ikke hiphoppens homohadende dinosaurer.«

Eller som han formulerer det over for Berlingske.

»Den verden, hvor en rapper var en heteroseksuel, voldsparat mand, er under afvikling. Også fordi det er meget svært at forsvare DaBaby. De argumenter, som bliver brugt, er nogle, vi har set meget på det seneste. Nemlig at det er en cancel culture og woke-bevægelse, der er ude efter DaBaby, og at det er politisk korrekthed gone wild. På den måde taler det ind i en af tidens helt store debatter om, hvornår er moralpolitiet gået amok.«

Splittelse

Tryk avler som bekendt modtryk.

Flere rappere har taget DaBabys parti – blandt andre samarbejdspartneren Tory Lanez, der i et tweet spørger: »Hvornår blev rap så politisk korrekt, at du ikke kan sige din mening og have en holdning?«

Også rappere som Boosie Badazz og T.I. har meldt sig i det kor.

Kunstneren Miley Cyrus, der selv er en del af LGBTQ+-miljøet, har også blandet sig i debatten. Hun understreger i et opslag på Instagram, at internettet er et hadefuldt sted. Hun mener ikke, at DaBaby burde udsættes for cancel culture, men derimod bør der på internettet skrues op for »uddannelse, samtale og kommunikation.«

»Det er nemmere at 'cancel' nogen end at finde tilgivelse og medfølelse i os selv eller tage tid til at vores hjerter og hjerner. Der er ikke brug for mere for mere splittelse, hvis vi vil blive ved med at se fremskridt,« skriver Miley Cyrus.

I dette tilfælde mener Kristian Karl fra Soundvenue ikke, at moralpolitiet er ude på et overdrev – og det er næppe amokløben cancel culture, vi er vidne til.

Som han siger:

»Der er en reel modbevægelse mod den politiske korrekthed, som man ikke skal undervurdere. Men jeg mener ikke, at DaBaby bliver cancelled for en lille fortalelse. Det er heller ikke et fire år gammelt tweet. Han bliver kritiseret på grund af direkte homofobisk tale under en stor, livestreamet koncert. Det her er ikke en voldsom udgave af politisk korrekthed eller overcensur.«