Fire stjerner: Ganske almindelige mennesker kan også synge julemusik

»Juleoratoriet« i Holmens Kirke med professionelle musikere og sangglade mennesker blev endnu en gang garant for den helt rigtige julestemning.

Jan Scheerer ses her dirigere Bachs juleoratorium i Holmens Kirke torsdag aften. Han er for nylig blevet udnævnt til professor hjemme i det tyske. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anna Schram Vejlby/Ritzau Scanpix

Hvad var julen uden musik?

Danskernes favorit i de senere år har vel været Georg Friedrich Händels herlige »Messias«. Værket fra 1741 føles tilpas uforpligtende i kirkelig henseende og synges nu engang på verdenssproget engelsk.

Men konkurrenten i form af Johann Sebastian Bachs syv år ældre »Juleoratoriet« er skabt af en lige så stor ånd og på sin vis garant for en nok så ægte julestemning.

Oratoriet består dels af gamle stykker fra Bachs egen hånd og dels af friske stykker skabt til lejligheden dengang i 1734 og har uanset ligget den gamle mesters hjerte meget nært.

Så når Holmens Kirke slår dørene op for Bachs værk en højhellig torsdag aften, kan man både fylde bænkene til sidste plads og alles hjerter med følelser af fest og fællesskab.

Københavns Bachkor er et hold ikkeprofessionelle sangere i alle aldre. Et halvt hundrede mennesker med synlig sangglæde og fysisk engagement i musikkens følelser.

»Amatører« ville være en lettere misvisende betegnelse. Herresangere med alternative farver og reklamer på tøjet hører rigtignok ikke hjemme i sådan en sammenhæng. Men samtlige stemmetyper med tenorerne i spidsen kan rent faktisk synge og omkring en fjerdedel af medlemmerne kan musikken udenad!

De kan forresten også samle professionelle aktører til deres arrangementer og har senest allieret sig med Originalerne.org på instrumenter fra Bachs egen tid. Orkestret med det sjove navn består altså af eksotiske tingester som traversfløjte, baroktrompet og violone, hvor mange andre lader sig nøje med fløjte, trompet og kontrabas.

At høre så mange af de spændende instrumenter på én gang og endda trakteret til noget nær perfektion, er usædvanligt i sig selv og aldeles fascinerende gennem hver eneste takt. Pastoralen i kantate nummer to kan for eksempel nemt ende kedelig til det ubærlige og kom aldrig i nærheden af noget kedeligt under blomsten af Københavns stadig så blomstrende barokliv.

Fortrolig fortælling

Solisterne i årets udgave af »Juleoratoriet« fejler så heller ikke noget. Tenoren i skikkelse af Mathias Hedegaard har en slags hovedrolle og spillede den decideret gribende fredag aften: Han kan forme Bibelens ord om julenattens glæder og sorger næsten som en fortrolig fortælling til det enkelte øre og den enkelte sjæl.

Sopranen Lise Bech Bendix med det runde foredrag, mezzosopranen Nana Bugge Rasmussen med det stærke nærvær og bassen Steffen Bruun med den afgrundsdybe og altid så magtfulde stemme ville gøre lykke selv i større hovedstæder.

Aftenens hemmelige stjerne hører man slet ikke. Jan Scheerer er tyskfødt dirigent med en stor karriere på dansk jord og et voksende navn i sit krævende hjemland. Han sætter en fuldstændig forrygende fart i nogle af de sværeste satser for koret, sådan som Bach efter sigende foretrak det selv. Og han kan i næste øjeblik gøre en elsket salme helt langsom og tyst og besjæle kirkens gamle rammer med en inderlighed af den anden verden.

Julen begynder med god musik i musikalske menneskers selskab. Hold øje med din nærmeste kirke og dens program i de næste dage. Du kan hurtigt blive overrasket.