Fem stjerner til den ultimative bog om Hammershøi - de stille stuers suveræne maler

Ny bog om Vilhelm Hammershøi ser på mesterens malerier gennem fotografiets linse. Var fotografiet en afgørende del af Hammershøis æstetik?

Mest kendt og elsket er Vilhelm Hammershøi for sine interiørbilleder. Ofte er kunstnerens hustru, Ida, en del af kompositionen som i dette maleri fra 1901, der hedder »Stue i Strandgade med solskin på gulvet«. Foto fra bogen: Jakob Skou-Hansen

I dag er Vilhelm Hammershøis billeder beundrede og nærmest elskede. Men sådan har det ikke altid været. Engang i modernismens storhedstid var Hammershøi ude i kulden og placeret i mørket; gemt af vejen på museernes lagre. Og havde museerne haft mulighed for at udskille nogle af Hammershøis åndfulde malerier fra samlingerne, havde de gjort det.

Men så skiftede tiderne. Hammershøi blev rehabiliteret. Bøger og udstillinger lagde lag på lag til at opbygge Hammershøi som et monument i dansk kunst, og nu udkommer en ny bog, der føjer en etage til. Større end nogle af de foregående.