Steen Jørgensen har bygget et træhus nede bagest i sin have. En coronahytte, kalder han den. Det er et solidt bygningsværk med panoramaudsigt til en mark og krydsfiner på indervæggene.
Noget håndgribeligt i en forsommer, hvor det meste løb ud mellem hans fingre.
2020 skulle have været et fantastisk år for det københavnske spillested Vega og direktør Steen Jørgensen. En brand havde ellers lukket en koncertsal den halve februar, men alligevel nåede spillestedet langt over budget i marts.
Et fantastisk år blev det som bekendt for de færreste, og Vega, der normalt har 350 koncertdage om året og næsten 200 medarbejdere, måtte først reducere publikum til 1.000 mennesker og siden lukke helt ned på grund af pandemien.
»Der var en enorm kontrast fra at gå ud ad døren den ene dag og træde ind ad døren den næste,« siger Steen Jørgensen om den dag i marts, Danmark lukkede ned.
»I begyndelsen var opfattelsen, at covid-19 var noget, der forholdsvist hurtigt ville gå over. Derfor havde vi en konkret opgave med at skubbe alle vores arrangementer frem. Vi havde et par måneder, hvor vi forsøgte, men vi var enormt påvirkede af uvisheden.«
Som virussen bredte sig, stod det mere og mere klart for direktøren, at især koncerterne med internationale musikere ville have lange udsigter. Nogle medarbejdere blev sagt op, og det var svært at motivere de resterende, som gik hjemme i månedsvis.
»Det var som at arbejde i tåge. Hvor ender verden henne? Vi forsøgte at aflæse udviklingen og arbejdede mod fremtiden uden at ane, om vi havde valgt den rigtige sti,« siger Steen Jørgensen.

Tid til at reflektere
Det tomrum, de aflyste koncerter efterlod, gav for første gang i direktørens arbejdsliv tid til kigge indad.
»Jeg besluttede mig for at finde tiden til at reflektere over, hvad den nye situation havde af betydning for ikke bare mit arbejde, men for mig selv og min familie. Det har været en rystetur for hele den måde, vi som samfund har anlagt vores tilværelse.«
Det er der, coronahytten kommer ind i billedet. Træhuset, der skød op i haven i løbet af forsommeren, blev hurtigt et kontrapunkt til den uvished, der dominerede Steen Jørgensens arbejdsliv.
»Jeg havde brug for at have noget konkret, hvor jeg kunne få lov at se tingene udvikle sig, som jeg byggede dem. Det var en fantastisk proces,« siger han og fortsætter:
»Der sker noget med folk i udstrakte perioder, hvor man ikke ser nogen mennesker. Det har jeg ikke oplevet før. Det har været lærerigt og urovækkende på samme tid. I det scenario har arbejdet på trods af alt været et holdepunkt.«

Arbejdet har for Steen Jørgensen været konstante forberedelser til en genåbning af Vega, som ikke har afholdt koncerter med stående publikum i snart et år.
»Vi har hele tiden arbejdet med scenarier, muligheder og begrænsninger. På den ene side har vi sagt farvel til centrale medarbejdere og forsøgt at sikre, at vi kan komme igennem økonomisk. På den anden side skal vi stadig have de nødvendige ressourcer for at kunne udvikle os.«
En normaltilstand ligger langt ude i fremtiden
Fra politisk side kunne Steen Jørgensen godt have tænkt sig, at man tidligere havde fået øje for, at kulturen ikke kan skæres over én kam.
»Kulturlivet er et mangehovedet uhyre. Det er organiseret på utroligt mange forskellige måder og har forskellige behov. Vi vil helst hver især have vores egen pulje,« siger han.
For Vega har det især været udfordrende at skulle arbejde med et kortsigtet perspektiv og være klar til at lukke ned eller åbne med kort varsel.
»Vi har brug for præcise tilkendegivelser om fremtiden. Vi har ikke en rød knap, vi kan trykke på, hvis vi får at vide, vi kan åbne igen i morgen,« siger Steen Jørgensen.

Hvornår Vega igen skal spille for fulde huse, er der ingen, der ved. Direktøren håber, at det vil være slut med siddekoncerter, og at publikum igen kan komme op at stå, på den anden side af sommeren.
»En normaltilstand, sådan som tingene befandt sig før, ligger rigtig langt ude i fremtiden. Især i forhold til den internationale musikscene. Men jeg tror, vi nok skal komme igennem. Vi kommer til at tabe penge, men jeg tror, vi klarer den,« siger Steen Jørgensen.