Et 225 meter langt og meget spektakulært busskur

Den nye Køge Nord Station, der forbinder S-tog, fjerntog og kørende trafik er en stensikkert formgivet omgang »new-nordic-hightech«. Stationen er en del af en stor udbygningsplan for jernbanenettet og den første og største station i Danmark i mere end 20 år.

Den nye Køge Nord Station er en 225 meter lang, aluminiumsbeklædt stålslange. Med rulletrapper og panoramaudsigt. Fra nogle vinkler minder den om sandormen fra kultklassikeren Dune. Niels Ahlmann Olesen

Gennem de seneste år har man som bilist kunnet følge, hvordan en stor stålslange gradvist har lagt sig hen over Køge Bugt motorvejen – og her for nylig, den 1. juni for at være præcis, var slangen endelig færdig og kunne tages i brug som den offentlige transports nyeste flagskib: Køge Nord Station.

Stationen er en del af Banedanmarks store udbygningsplan for det danske jernbanenet. Den er koblingspunkt for både fjerntog, S-tog og kørende trafik, og den er samtidig en del af Femern Bælt-forbindelsen, så den er forberedt og klar til højhastighedstog.