Er Københavns nye cykelbro en smuk byport eller et stykke manieret ingeniørhåndværk? Her er Holger Dahls dom

Selv om Folehavebroen ikke er helt så vellykket som Åbuen, formår den at supplere og modsige det ufokuserede mylder omkring Folehaven.

Den strittende byport har noget stikkende over sig og ligner en spejderbro i stål. Med tiden vil den formentlig spille fint sammen med Vigerslevparkens træer. Asger Ladefoged

Meget passende er det her kort efter påske, at Københavns nye kombinerede byport og cyklebro åbner. Den ligner nemlig en tornekrone – eller måske en lammekrone, hvis vi skal vælge en gastronomisk reference snarere end en teologisk.

Broen er nu hverken det ene eller det andet, men et stykke klassisk ingeniørkunst, konstrueret med noget så interessant som et »omvendt Fink-gitter« – en brokonstruktion, der går helt tilbage til midten af 1800-tallet, hvor den blev brugt til nogle af de første jernbanebroer. I dag bliver fink-gitteret næsten kun brugt til gang- og cyklebroer, fordi det er let, stærkt, spinkelt og spektakulært.