Efter McDonald's' lukning i Rusland bliver Big Mac-burgere sat til salg for kæmpe beløb

Galgenhumor og høje priser præger salgsopslagene med gammel McDonald's-mad, som russere har sat til salg på Ruslands svar på DBA.

»For feinschmeckere er det billigt,« skriver personen, som sælger McDonald's-sovs til Chicken McNuggets for et beløb svarende til 96.000 kroner – stykket. Der er tilsyneladende gået galgenhumor i russerne efter lukningen af McDonald's i landet. Skærmbillede Avito.ru

Efter at fastfoodkæden McDonald's har lukket sine russiske filialer, er der opstået et gensalgsmarked af McDonald's-mad på Avito, som er en populær DBA-lignende hjemmeside. Det oplyser blandt andet The New York Post.

Da McDonald's i forrige uge meddelte, at fastfoodgiganten lukker sine 850 restauranter i Rusland, førte det næsten med det samme til salgsopslag for madvarer fra kæden, skriver The New York Post.

Avisen nævner en Big Mac-burger, der var til salg på Avito for et beløb svarende til 322 kroner, mens en anden bruger bad om 644 kroner for to cheeseburgere.

På det sociale medie Reddit gik et opslag med et køleskab, der var fyldt til randen med cheeseburgere, viralt, som man kan se det herunder. 163.000 brugere har upvotet, altså stemt, at de kan lide opslaget.

Går man på Avito i dag, kan man se, at nogle af salgsopslagene formentlig er lavet for sjov. Der er eksempelvis en russer, hvis adresse er angivet til Den Røde Plads, som sælger en dipsovs til Chicken McNuggets for et beløb svarende til knap 100.000 kroner.

»Det er bare et ønske om at have det sjovt. Et smil og et godt humør er ønskeligt, især i så svær en tid, selvom det selvfølgelig sker på forskellig vis,« skriver Avito-brugeren ifølge Google Translate.

»Kun i dag og så aldrig igen«

Hvis man skal forstå, hvorfor lukningen af McDonald's er en svær situation, skal man vide, at åbningen af den første McDonald's i Moskva, som fandt sted 31. januar 1990, blev set som symbolet på kapitalismens indtog og dermed også afslutningen på kommunismen i det daværende Sovjetunionen.

Selvom det dengang i januar 1990 var iskoldt i Moskva, mødte russere ifølge CNN op i hobetal og stod i lange køer, der snoede sig ud gennem dørene. På dette tidspunkt var McDonald's på Pushkinpladsen den største i verden og havde plads til flere hundrede gæster.

Der var ikoniske sovjetiske flag med hammer og segl under de gyldne buer, og indenfor var der internationalt tema – blandt andet med en model af Londons Big Ben.

Galgenhumoren efter tabet af McDonald's skinner igennem i Google Translates oversættelser. I et opslag, hvor en hamburger eller cheeseburger fra McDonald's koster et beløb svarende til 226 kroner, skriver sælgeren:

»Byg din egen kombination med en smag af svunden amerikansk kapitalisme. Samme bøf, ost, bolle og krydrede pickles. Forkæl dig selv med minderne: En saftig, ægte cheeseburger, der afslører smagens fylde, den unikke raslen fra emballagen og hidtil uset nostalgi. Kun i dag og så aldrig igen.«

Ifølge den britiske tabloidavis The Daily Express, som citerer fra det russiske parlament, ser McDonald's-restauranterne i Rusland ud til at blive overtaget af en kæde, der kalder sig Onkel Vanja. Logoet til den nye russiske burgerkæde ser dog ud til blot af være McDonald's berømte gyldne buer vendt på siden og tilsat en streg, så det bliver til et kyrillisk B, der svarer til v'et i Vanja.

Berlingskes podcast Pilestræde har også talt om Putins sidste Big Mac og det dyk i levestandard, der formentlig følger i Rusland. Det afsnit kan du høre herunder.