Efter beskyldninger om løgn: Nu undersøger DFI, om der er snydt med penge til dansk krigsfilm

En stribe beskyldninger mod filminstruktør Feras Fayyad får nu konsekvenser. DFI, der uddeler den danske filmstøtte, vil undersøge, hvorvidt pengene er havnet det rette sted. At instruktøren tilsyneladende har løjet om, hvor han befandt sig under optagelserne, er uden betydning, mener DFI.

Filminstruktør Feras Fayyad er under kraftige anklager fra de folk, han lavede den Oscar-nominerede dokumentar »Last Men in Aleppo« med. Anklagerne får nu konsekvenser i Danmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lisa O'Connor/Ritzau Scanpix

»På baggrund af de nye oplysninger vil vi undersøge sagen nærmere.«

Sådan lyder det fra Claus Ladegaard, administrerende direktør i Det Danske Filminstitut, efter at en stribe anklager mod den syriske filminstruktør Feras Fayyad har sået tvivl om instruktørens troværdighed.

Anklagerne kommer fra en række syriske fotografer bag dokumentarfilmen »Last Men in Aleppo«, der er optaget i den syriske by under russiske og syriske bombardementer.

Ifølge fotograferne har Feras Fayyad uden tøven fremstillet det, som om han var i Syrien under optagelserne. I virkeligheden sad han ifølge fotograferne på afstand og instruerede fotograferne via sociale medier.

»Feras har sagt i interview, at han var nær ved at dø under optagelserne. Det var os, der var ved at dø i flere scener, man kan se i filmen,« siger Hassan Kattan, der er instruktørassistent og arbejdede med fotograferne fra Aleppo Media Center, til Ekstra Bladet.

Pengene er forsvundet

Det er dog ikke disse anklager, der får DFI til at gå ind i sagen. Det er derimod et spørgsmål, der handler om penge, da filmen »Last Men in Aleppo« er lavet med støtte fra DFI.

Ifølge de syriske fotografer er de aldrig blevet aflønnet. En del af deres løn er havnet hos en syrisk coproducent, mens andre penge tilsyneladende er strandet hos danske Larm Film, der siden hen er gået konkurs.

Over for Ekstra Bladet bekræfter selskabets tidligere direktør, Søren Steen Jespersen, at dele af fotografernes løn, en senere aftalt hyre, fordi arbejdet trak ud, stadig mangler at blive overført.

»Selvfølgelig handler det om, at de penge, der er kommet ind, er blevet brugt til drift og projekter i den tro, at jeg kunne få rettet skibet op. Men det kunne jeg desværre ikke,« siger han til Ekstra Bladet, der har skrevet, at det skyldige beløb er cirka 150.000 kroner.

Det er denne udmelding, der undrer DFI.

En klar præmis at instruere på afstand

»Når man får filmstøtte, sker det på baggrund af et budget. Det er klart, at hvis der er afvigelser, så skal det undersøges. Efter at støtten blev givet, har vi modtaget et regnskab på »Last Men in Aleppo«, og det er nyt for mig, at det ikke stemmer,« siger Claus Ladegaard.

At Feras Fayyad ikke har været i Syrien, ser han dog ikke som et problem.

»Det har været en klar præmis i årevis, at han ikke kunne tage til Syrien, så der er ikke givet støtte på forkerte vilkår. Ved at befinde sig et andet sted har Feras Fayyad netop udviklet en ret eminent måde at fjerninstruere fotografer på, og det har indtil videre resulteret i to gode film,« siger Claus Ladegaard.

Berlingske har været i kontakt med Søren Steen Jespersen fra Larm Film, men han har ikke ønsket at besvare avisens spørgsmål.

Sigrid Dyekjær, der er producent på Feras Fayyads sidste film, »The Cave«, understreger, at alle fotografer på »The Cave« er blevet betalt.

»Og de er både stolte og lykkelige over deres Emmy-nominering. De var naturligvis også med os til Oscar-showet i Los Angeles, og det var en kæmpe oplevelse for både dem og os andre,« siger Sigrid Dyekjær.