Dramatikeren Christian Lollike sad midt i at skrive et stykke om et samfund, der ændres på grund af en pandemi, da coronaepidemien ramte

»Jeg er blevet skræmt over at opdage, hvor opskruet, vores normale hverdag var«, siger dramatikeren og teaterlederen Christian Lollike. På den ene side er han nervøs for den personlige frihed, når staten pludselig indfører hastelove. På den anden tror han, en stærk stat viser os, at vi kan bruge coronakrisen til at gøre noget ved klimakrisen.

Vil publikum igen gå i teateret, eller vil de være bange for at samles? Hvis man skal tro på dramatikeren Christian Lollikes og andres forudsigelser om, at kunsten vil være vigtig for os, når coronakrisen er overstået, må man sige, teatret Sort /Hvids planlagte sæson rammer plet på papiret. Søren Bidstrup

Christian Lollike stiller modspørgsmål: »Hvad tror du?« Han svarer pænt, han har tænkt over situationen. Men manden, der ellers i sin teaterkarriere har haft en evne til at sætte fingeren på vores ømme punkter, er langt fra skråsikker. Og jeg indser, at han nok har ret i, at tiden måske mere er inde til en samtale end til et traditionelt interview med dramatikeren og teaterchefen for det københavnske teater Sort/Hvid. Hvem af os kan overhovedet regne ud, hvad fremtiden indebærer? Så jeg svarer ham.

Min fornemmelse er også, at det kan gå begge veje. Men skulle jeg pege på mig selv, ville jeg have lyst til at opleve så meget som muligt. Til at høre, hvad det var for nogle historier, der er derude. Jeg vil tilbage i livet.