Direktør skal tale om bæredygtighed på COP26 – men hun pendlede selv med privatfly over Atlanten

Dana Strong blev direktør i London-baserede Sky Group i januar, men da hendes familie blev boende i USA i et halvt år, fløj hun flere gange om måneden med privatfly over Atlanten. Sky Group skal ellers tale til klimatopmødet COP26 om, hvordan fjernsyn kan være en god klimamæssig indflydelse på seerne.

Sky Group, der primært producerer og sender satellit-tv, har »bæredygtige produktionsprincipper«, som skal inspirere seerne til at leve bæredygtigt.

Dana Strong, der siden januar har været administrerende direktør i Sky Group, skal præsentere hvordan, gruppen mener, at medier bør skabe positive forandringer for klimaet ved klimatopmødet COP26, som Sky Group er en af hovedsponsorerne af, der begynder mandag.

Men ifølge The Guardian har Dana Strong, Sky Groups administrerende direktør, flere gange om måneden – fra hun blev ansat i januar og frem til juni –fløjet i privatfly fra sit hjem i Philadelphia på den amerikanske østkyst til London, hvor Sky Groups hovedsæde er.

Det er en rejse på omtrent 5.700 kilometer, som Dana Strong altså jævnligt har taget med firmaets privatfly, som, selvom flyet også er mindre, har langt færre passagerer med end normale fly, hvorfor de udleder langt mere CO2 per passager.

Ifølge en beregner fra et firma, der sælger klimakompensation, udleder sådan en tur omtrent 16 ton CO2 hver vej. En gennemsnitsdanskers samlede klimaaftryk svarer ifølge Klima- Energi og Forsyningsministeriet til cirka 11-12 ton CO2 om året.

Flere medier har skrevet om Strongs flyrejser, og på sociale medier bliver det også diskuteret.

Problemet er, at det er for billigt at flyve

Beregneren har formentlig nogenlunde ret, siger Henrik Gudmundsson, der er seniorkonsulent i den grønne tænketank CONCITO. Han har dog ikke prøvet at lave konkrete beregninger på klimaomkostningerne ved privatflyvninger og ved for eksempel ikke, om Strong fløj alene i flyet.

»Jeg moraliserer ikke over, hvordan de vælger, men det lyder som om, det er i strid med den politik, som firmaet har vedtaget. Hvis man gerne vil være et forbillede, lyder det da, som om man skyder sig selv i foden,« siger Henrik Gudmundsson.

I Sky Groups bæredygtige produktionsprincipper står der blandt andet, at man ønsker at skabe positive forbilleder ved, at de medvirkende i fiktionsindhold spiser klimavenlig vegetarisk mad, går op i genbrug og »rejser bedre« ved at »gå, cykle, tage offentlig transport, at køre hybridbiler eller ved at flyve mindre«.

Men nogle gange kan der være gode grunde til at bruge fly. For eksempel at klimapolitikere flyver til topmøder, hvor infrastrukturelle udfordringer gør, at de sparer enormt meget tid, som kan bruges på vigtige forhandlinger. Derfor siger Henrik Gudmundsson fra CONCITO, at man skal passe på med at fokusere for meget på enkeltpersoners forbrug.

»Problemet i en klimamæssig forstand er, at det generelt er for billigt at flyve, fordi afgifter på at flyve ikke afspejler klimabelastningen. Der er for lidt regulering på flytrafikken. Det er det store problem. Flytransport udleder både CO2 og flere andre drivhusgasser,« siger Gudmundsson.

Dana Strong boede tæt på Comcast, der ejer Sky Groups hovedkvarter i USA, og Comcast ejer en flåde af firmafly, skriver The Guardian.

Flytning tog et halvt år

Sky Group var oprindeligt et af mediemogulen Rupert Murdochs mange firmaer, mens gruppens nuværende ejer, Comcast, som overtog en kontrollerende andel i 2018, er den største tv-udbyder i Europa målt på omsætning.

En repræsentant for Sky Group siger til The Guardian, »at mange administrerende direktører i multinationale firmaer har kalendere, som betyder, at det er passende at bruge flere forskellige slags transport«. Derudover blev Dana Strongs families flytning til London, efter hun blev ansat i januar, besværliggjort af pandemien.

Sky Group benytter sig af klimakompenserende tiltag for at kompensere for dets medarbejderes rejser, udtaler den unavngivne talsperson.

Selvom Sky Group oplyser, at det har reduceret dets klimapåvirkning med 23 procent siden 2018, er privatflybruget »pinligt« for firmaet op til Dana Strongs præsentation på COP26, skriver The Guardian, netop fordi Strongs præsentation skal handle om signalværdier.

Sky Group har nemlig foretaget en undersøgelse, som viser, at seerne reagerer negativt på »skræmmekampagner, skam, bebrejdelser og prædikende adfærd«, og at bæredygtige aktiviteter i fiktionsindhold har en bedre effekt, hvis tv-producenterne går foran med de gode eksempel.

Nogle klimaaktivister påpeger, at det også er forkert at lægge ansvaret for klimaforandringer og udbedringerne af dem over på de enkelte borgere, da det i høj grad er store firmaer og regeringerne i olieproducerende, der står for udledningen af CO2.

Sky Groups undersøgelse, som The Guardian er i besiddelse af, viser også, at seerne skal gives håb om, at klimakrisen kan afværges, da for megen fokus på klimakrisens grelle konsekvenser kan gøre dem opgivende og få dem til at forøge deres forbrug af varer, der er skadelige for klimaet.

Berlingske dækker COP26 i Glasgow, som åbner i dag. Her kan du læse om Berlingskes to journalisters rejse til Glasgow, hvor den ene flyver, mens den anden tog det mere klimavenlige tog.