Else Skjold har selv været der. I en af de mange tusind kvadratmeter store kinesiske forretninger, der er fyldt til bristepunktet med hvide, brune og sorte minkfrakker. Ser man bort fra farverne, tager alle pelsene sig identiske ud. Kinesere kommer valfartende dertil i busser fra landområderne – kun for at købe en pels, der kan give varme i det bidende kolde Nordkina. Og ikke mindst signalere velstand, købekraft og de helt rette kulturelle koder.
»Det er ligesom Black Friday. De kommer op at slås om de gode tilbud. Det er ikke feinschmeckere eller modemilliardærer, der kommer. Nej, vi taler om helt almindelige mennesker, som lige har fået et lille hus, elektricitet, en bil og en stabil indtjening. Alt det, som vi herhjemme tager for givet. Det er der, vi har tjent vores penge, men det er nu slut,« forklarer Else Skjold, der er lektor og ph.d. ved Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design og Konservering.