Det mest forudsigelige nummer vandt Eurovision. Mere bøsse, drag og gejl næste gang, tak!

Eurovision-finalen var en blanding af powerballader, kærkomment freakshow og dansende bøsser. Desværre vandt den mest sikre, men også kedelige sang.

Vinderen af Eurovision 2019 var Duncan Laurence fra Holland med nummeret 'Arcade'. Fold sammen
Læs mere
Foto: 10060 Henrik Montgomery/TT

»Alt for meget bøsse, drag og gejl i Eurovision! Og så gerne, alle sang nationalsprog. Vi skal da synge dansk«

Sådan lød den anarkronistiske kritik fra Pia Kjærsgaard på Twitter torsdag, efter danske Leonora gik videre til finalen i Eurovision med sit nummer »Love Is Forever«.

Kjærsgaards kritik kom som en reaktion på den tidligere forsanger i bandet Laban og mangeårige deltager i Eurovision, Ivan Pedersen, der på Facebook skrev, at han mente Eurovision var blevet »en stor drag/ bøsse/ fetich/lgbtqprst?/ SM af- og påklædningsræs /natdisco forestilling, hvor ALT handler enten om at komme ud af skabet - eller at have fået en kønsskifte-operation og have styrke til at være den, man er, bare det ikke er ordinær.«

»Man kan indvende, at der ikke er meget tilbage, hvis man tager »bøsser, drag og gejl« ud af Eurovision, der også er kendt som bøssernes juleaften.«


Man kan indvende, at der ikke er meget tilbage, hvis man tager »bøsser, drag og gejl« ud af Eurovision, der også er kendt som bøssernes juleaften. Noget af det, der gør showet værd at se, er netop dets flamboyance, konfettiregn og insisteren på, at kærlighed kommer i mange variationer.

Til Kjærsgaards og Pedersens beklagelse (og vores andres glæde) bestod intro- og pause showet både af gæsteoptrædener fra 2014-vinderen dragdronningen Conchita Wurst, og israelske Dana International, der i 1998 vandt sangkonkurrencen som de første transkønnede deltager undervejs - og der var både dansende bøsser, drags og gejl undervejs. Gudskelov for det.

Den storladne klaverballade

Generelt var den storladne klaverballade et hit i år - både Holland, Nordmakedonien og Ruslands deltagere optrådte med patosdrevne ballader. Også Israels bidrag fra sangeren Kobi Marimi var en neddæmpet klaverballade med store armbevægelser, der dog ikke brændte sig ind i hukommelsen.

Rusland deltog med den russiske sanger Sergei med den storladne klaverballade »Scream«, mens han stirrede ud igennem en regnvåd rude for lige at illustrere ensomheden.

Kate Miller-Heidke fra Australien optrådte med 'Zero Gravity', der mindede om en dance-version af Kate Bush. Fold sammen
Læs mere
Foto: ABIR SULTAN.

En anden af bookmakernes favorit var Sverige, hvis deltager John Lundvik stillede op med den dansable popballade »Too Late For Love«, der både har fingerknips, larger than life-omkvæd og endda benyttede sig af melodi grand prix-tricket - dvs. at stige en tone til sidst. Det var konkurrencens absolut bedste nummer.

Til gengæld leverede Madonna en chokerende dårlig version af »Like A Prayer« iført kutte og klap for øjet. Bedst som man troede, at den 60-årige superstjerne skulle tilføre konkurrencen lidt stjernestøv, så var hendes performance i stedet en lektion i, hvorfor man skal stoppe, mens legen er god.

SM-techno og Saurons øje

Men gode sange er som bekendt ikke altid nok til at vinde. Blandt de mere farverige bidrag var Jonida Maliqi fra Albanien, der optrådte med et musical-agtigt nummer på originalsproget og med sin nedringede kjole med guldbrokade og flammende version af Saurons øje i baggrunden mindede om noget, der hørte til i Game of Thrones. Det norske bidrag »KEiiNo« var et powerdance-nummer med tre læderklædte sangere og samisk jodlen(!) - lidt som, hvis Infernal var samer.

Australiens bidrag »Zero Gravity« lød som en danceversion af Kate Bush med sangerinden Kate Miller-Heidke, der svævede rundt i et ‘Elsa’-kostume og krone foran en baggrund, der forestillede universet.

Norges nummere 'Spirit in the Sky' var  et Fold sammen
Læs mere
Foto: ABIR SULTAN.

Og så var der den kontroversielle islandske techno-popgruppe Hatari iklædt i SM-outfit, hanekam og tårnhøje plateaustøvler med noget, der mindede om performanceteater. Gruppen har fået det gule kort, fordi de åbent har støttet Palæstina og kritiseret Israels besættelse og vestbreden, og det må man ikke ifølge reglerne i Eurovision.

De kulørte bidrag klarede sig dog ikke til top tre, men det gjorde derimod Holland - præcis som bookmagerne havde forudset. Det er første gang i 44 år, at Holland ender øverst på pointtavlen i Eurovision Song Contest.

Hør Hollands vindersang her:

Men Holland var også det sikre valg. Det havde været sjovere og mere spændende med fx. Australiens bidrag eller Norges samiske powerdance. I stedet vandt det mest forudsigelige nummer. Lidt for lidt bøsser, gejl og drag til min smag.