Derfor fascinerer Downton Abbey: »Der er en grådig appetit på britisk kultur«

Filmudgaven af »Downton Abbey«, der har premiere torsdag, har allerede nu solgt for svimlende summer, men hvorfor? Det skyldes nostalgi, gode skuespillere og skildringen af herskabet og tjenestefolkene, pointerer filmforsker.

»Det er et fiktionsunivers, vi er fortrolige med. Helt tilbage fra »Upstairs and Downstairs« fra 70erne. Den nostalgi, der ligger i serien, skal man ikke fornægte,« siger lektor på Københavns Universitet Helle Kannik Haastrup om Downton Abbey-fascinationen. Fold sammen
Læs mere
Foto: UIP/ Nick Briggs

I 2014, da femte sæson af »Downton Abbey« løb over skærmen, kunne det amerikanske medie GQ berette om, at de ultrarige kinesere var besatte af det britiske overklasseunivers, der skildres i TV-serien, og at Kina var det land, der havde den kraftigste vækst i antallet af britiske butlers - en tendens, der ifølge GQs kilder var inspireret af butleren Carson.

»Der er en grådig appetit på britisk kultur, fordi det bliver set som et symbol på rigdom og succes,« konstaterer en forretningsmand med handelstråde til Kina, Richard Craig i en artikel i Vanity Fair, der også fokuserer på den kinesiske Downton Abbey-fascination.

Helle Kannik Haastrup, lektor ved KU

»Serien er yderst velproduceret med gode skuespillere og en spændende føljeton, og så er der skellet mellem herskab og tjenestefolk. Overklassen er rimelig, underklassen arbejdsom, og alle kender deres plads.«


Angiveligt fulgte 160 millioner kinesere med i serien, og det er ikke kun de kinesiske seere, der ikke har nået et mætningspunkt, når det kommer til  det britiske melodrama.

Også amerikanere, der er misundelige på det britiske kongehus, er exede med serien, som nu er fuldendt med en spillefilm, der har dansk premiere torsdag. I åbningsweekenden indkasserede spillefilmen 31 mio. dollars, svarende til knap 211 mio. danske kroner. Dermed præsterede den langt over målet på 20 mio. dollar.

Besættelsen kunne også mærkes, da der forleden blev bragt en historie om, at Airbnb nu sælger overnatninger med dertilhørende butler på Highclere Castle, hvor det meste af serien og filmen er optaget. Internettet stod på den anden ende.

Maggie Smith får endnu engang lagt den ene aforisme efter den anden i munden som Lady Violet med den skarpe tunge. Fold sammen
Læs mere
Foto: UIP/ Nick Briggs Photo Nick Brig.

Overklassens trakasserier

Downton Abbey byder på smukke kjoler, tumultariske relationer og overdådige omgivelser på Highclere Castle. Og så er det en fortælling om klasseskel med flere forskellige narrativer, der krydser hinanden i serien - og som nu forlænges i den spillefilm, der er blevet belønnet med en score på 85 pct. på den brugerdrevne hjemmeside Rotten Tomatoes, og som Berlingskes anmelder giver fire stjerner.

Ifølge Helle Kannik Haastrup, der som lektor ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab på Københavns Universitet forsker i bl.a. film og filmkultur, taler serien ind i vores fascination af den forgangne tid.

»Det er et fiktionsunivers, vi er fortrolige med. Helt tilbage fra »Upstairs and Downstairs« fra 70erne. Den nostalgi, der ligger i serien, skal man ikke fornægte. »Downton Abbey« inddrager også historiske begivenheder og tager sin begyndelse med historien om Titanic, ligesom også Første Verdenskrig spiller en rolle. I filmen kommer der også royalt besøg på Downton med pomp og pragt,« siger hun.

Med filmen kan de mange fans vende tilbage til det serieunivers, de har været så betagede af - formodentlig for sidste gang. Ifølge Helle Kannik Haastrup taler filmen og serien ind i en britisk filmtradition, der for eksempel også ses afspejlet i filmatiseringer af Jane Austens bøger:

»Det er et melodrama og en luksus-sæbeopera. Serien er yderst velproduceret, med gode skuespillere, og det er en spændende føljeton. Og så er der skellet mellem herskab og tjenestefolk. Overklassen er rimelig, underklassen arbejdsom, og alle kender deres plads. Det er kun enkelte, der bevæger sig op og ned i klassehierarkiet. Det er en ordnet verden, hvorfor vi kan fokusere på karakterernes følelser og relationer, og så er det pakket utrolig flot ind.«