De kalder ham Baby Driver

Edgar Wright læsser for meget på sin biljagtsmusical, men det er imponerende mærkeligt.

Ansel Elgort er ude at køre med de skøre i »Baby Driver« Fold sammen
Læs mere

Edgar Wright er en britisk instruktør, der i løbet af sin forholdsvist korte karriere har specialiseret sig i sære genrebrydende film som zombiekomedien »Shaun of the Dead« og en »live«-udgave af rock-tegneserien »Scott Pilgrim mod Verden«. Hans nye stjernebesatte biljagtsmusical »Baby Driver« fortsætter ufortrødent denne linje, som om postmodernismen aldrig var gået af mode.
Ansel Elgort spiller »Baby«, en purung chauffør, der har specialiseret sig i at skaffe bankrøvere væk fra deres gerningssteder, så dækkene hviner, og håret blafrer i slipstrømmen. I rollerne som de røvere, som gangsterbossen Doc (en uengageret Kevin Spacey), sætter ham til at køre for, ses blandt andre Jamie Foxx og Jon Hamm, mens Eiza Gonzále er en kvieøjet servitrice, som Baby kurtiserer med en kejtethed, som kun 12-årige ville kunne nikke genkendende til.

Hvis man kniber øjnene meget sammen, ligner »Baby Driver« næsten Nicolas Winding Refns hyperstiliserede »Drive« – bare uden denne films melankolske underspillethed. Det er tværtimod »Baby Driver«s overlæssethed af tough-smarte replikker, der forhindrer den i at blive så cool, som den selv ønsker at være af hele sit lille neonbelyste ungdomshjerte.
Til gengæld fungerer filmens gimmick upåklageligt. Baby hører konstant musik via iPod, som så danner et lydspor for hele filmen og tilmed betyder, at billedside og skuespillernes optræden i flere scener er sømløst koreograferet til musikken. Det vil ikke falde i alles smag, men det er imponerende mærkeligt. Hvad: Baby Driver  Hvem: Instruktør: Jeffrey Blitz. Instruktør: Edgar Wright. Medvirkende: Ansel Elgort, Kevin Spacey, Jon Hamm. Hvor: Premiere over hele landet.