»De bør fratages al økonomisk støtte«: Heftig kritik får Dansk Kvindesamfund til at droppe kampagne mod partnervold

En ny kampagnevideo fra Dansk Kvindesamfund kritiseres for sexisme og skævvridning. Kritikken er så voldsom, at videoen allerede er fjernet fra nettet. »Budskabet er misforstået af alt for mange,« siger direktør.

 
Se Dansk Kvindesamfunds omdiskuterede kampagnevideo her. Video: Dansk Kvindesamfund/Gorilla Media Fold sammen
Læs mere

Dansk Kvindesamfund kritiseres for at hylde kvinder, der slår, i en ny kampagne mod partnervold. Kritikken er så voldsom, at kampagnen blev trukket tilbage torsdag eftermiddag – efter kun et døgn på nettet.

Videoen viser en række videojokes eller pranks fra det sociale medie TikTok, hvor unge kvinder slår deres mænd med håndtasker. Klippene er sat sammen med en indspillet sekvens, hvori to skuespillere viser en mand, der slår igen. Bagefter følger teksten: »Det er aldrig din skyld.«

»Dansk Kvindesamfund ønsker ikke ligestilling eller ligeværdighed, men anser kvinder som uskyldige og uligeværdige børn og derfor potentielle ofre – for mænd. Dansk Kvindesamfund bør fratages al økonomisk støtte. Hvor jeg dog foragter dem,« skriver Karen West, tidligere jordemoder og kønsdebattør.

Frederik Cilius, også kendt som komikeren bag Kirsten Birgit-karakteren, mener, at videoen viser, at »hvis man happyslapper tilstrækkeligt mange mænd i ansigtet på TikTok, så kan man til sidst betale to fra efterskolens dramahold til at spille en partnervoldssituation«.

»Så dér kan I bare se! Kvinder lever i en verden, hvor man kan få et par på kassen, hvis man happyslapper – det står der selv her i vores manuskript – og det er ikke OK, for vold er aldrig din skyld, uanset hvor voldelig du selv er. It's a clown world,« skriver han på Facebook.

Også Mandecentret, der rådgiver mænd i krise, undrer sig over videoen. Ifølge Jacob Astrup, konstitueret direktør, er emnet »alt for stort og alt for vigtigt et samfundsproblem« til at blive kædet sammen med satire.

»Vi kender ikke baggrunden for de forskellige små videoklip og ved ikke, om de alle er optaget for sjov. Uanset er det dog problematisk, at partnervold, som er ødelæggende for dem, den rammer, pakkes ind som en prank, hvor den »lette vold« i et eller andet omfang legaliseres som værende »for sjov«,« udtaler Jacob Astrup.

Kvindesamfund: Video blev misforstået

Videoen, der er lavet af Gorilla Media, er nu fjernet fra de sociale medier af Dansk Kvindesamfund, der ikke mener, at den har »skabt den rigtige debat«.

»Budskabet er misforstået af alt for mange,« siger direktør for Dansk Kvindesamfunds krisecenter, Lisa Holmfjord.

Hun forklarer, at formålet var at nå de unge, der færdes på YouTube og TikTok, hvor man deler – og griner af – videoer af kvinder, der slår deres mænd:

»Det er ikke, fordi vi synes, at de videoer er sjove, men det gør vores målgruppe. Og til dem ville vi gerne sige, at vold aldrig er i orden. Kvinder, der bliver slået, tager ofte skylden på sig – ligesom man ser her i videoen. Man må ikke slå, heller ikke når ens partner er grænseoverskridende. Det er så blevet totalt misforstået.«

Men I viser jo netop, at kvinder godt må slå mænd?

»Jo, vi burde nok have valgt at bruge nogle af de videoer, hvor kvinder slår kvinder, men det er nemt at være bagklog. Pointen er nok bare, at vi er alt for gamle til at kommunikere i det sprog, de unge bruger. Vi har før lavet andre provokerende videoer, for eksempel det vi kalder for vores pornofilm, der lå på Pornhub. Det var en video, der blev markedsført som amatørporno, men faktisk var den en kampagne mod hævnporno. Der forsøgte vi at fange en gruppe mænd, der sidder og ser porno og ikke tænker over, hvad de ser.«

Men hvorfor er det sjovt, når kvinder slår, og usjovt, når mænd slår?

»Jeg har aldrig tænkt, at det var morsomt, at kvinder slog, men vi må konstatere, at de her ting bliver delt og grinet af på nettet. Derfor ville vi tale til den målgruppe, der ser det og griner med. Budskabet skulle være: Selv hvis du laver en dårlig joke, hvor din kæreste kommer til skade, så giver det ham ikke lov til at slå dig. Man kan jo sagtens lave den slags kampagner. Vi synes stadig, at vores »pornofilm« var god, men denne her skulle vi nok have holdt til målgruppen på YouTube og TikTok. Når den kommer bredere ud, er der alt for mange, der misforstår den,« siger Lisa Holmfjord.