Citroën C5 Aircross sender den klassiske firmabil på pension

Den nye Citroën C5 Aircross er en anderledes fransk SUV, der sender både den klassiske firmabil og MPVen på pension og leverer komfort som i en klassisk Citroën med hydraulisk affjedring. Smart? Måske – men den er ikke for alle.

Den nye Citroën C5 Aircross hylder komfort i et omfang, så den uden sammenligning er klassens blødeste og mest komfortable køreoplevelse. PR

Pludselig stopper asfalten, og vejen bliver til en hård, ujævn sammenkørt jordvej. Hjulsporene afslører, at her til tider kan være ankeldybt mudder. Men nu er underlaget som mellem- til hårdtbrændt lertøj af den slags, som gadesælgere har forsøgt at falbyde langs vejen på vej ud af Marrakech. Det vanvittige er ikke så meget, at asfalten pludseligt stopper. Tommelfingerreglen gældende for afrikansk infrastruktur er: Forvent det uventede. Det vanvittige er, at bilen ikke lader sig påvirke synderligt. I hvert fald ikke i forhold til komforten i kabinen. Den skøjter indover de stivnede hjulspor som en skumgummibold over en æggebakke og absorberer på forbløffende vis ujævnhederne i affjedringen. Når Citroën siger, at »Comfort is the new cool«, så er det mere end bare et slogan. Det er en grundfilosofi, de konsekvent har ført ud i livet i deres nye topmodel, Citroën C5 Aircross, som er bilen, jeg er fløjet til Marokko for at prøve.

Med et bagagerum på 520-770 liter (afhængigt af om om bagsædet er kørt frem eller tilbage) appelerer C5 Aircross også til MPV-kunderne, der kører rummelige familiebusser. Foto: PR

Fokus på fleksibilitet

Citroën C5 Aircross er en SUV i det eksplosivt voksende mellemstore SUV-segment, hvor Nissan Qashqai er markedsleder i Danmark. På verdensplan er segmentet vokset fra 4,5 millioner solgte biler til over 10 millioner solgte biler på få år, og det er en kage, der har fået så meget bagepulver, at Citroën ikke har råd til ikke at forsøge at få en bid. Samtidigt er det klassiske firmabilsegment vigende, så franskmændene har sendt Citroën C5 på pension og erstatter den med C5 Aircross.

C5 Aircross fås udelukkende med digitalt display til speedometer og omdrejningstæller, og kabineoplevelsen er både ergonomisk og æstetisk velfungerende. Men forvent ikke luksusvognmaterialer i de billigere udgaver. PR

Den har allerede været på det kinesiske marked et lille års tid. Men den europæiske version adskiller sig ved at være bygget i Frankrig og have en markant anderledes indretning bag forsædet. For mens kineserne mestendels har et enkelt barn og ellers kører med voksne bagi, er de europæiske bilkøbere i segmentet typisk ramt af flere børn og kræver langt større fleksibilitet i indretningen. Derfor har den nye C5 Airocross tre enkeltsæder bagi, der alle kan justeres individuelt i længderetningen og har justerbare ryglæn. Det betyder, at bagagerummet kan rumme fra klasseledende 580 liter helt op til 720 liter. Pointen er, at europæerne elsker deres superfleksible MPVer, og skal de lokkes over i den SUV, de i virkeligheden drømmer om, men som de fravælger, fordi den ikke er så praktisk som deres Volkswagen Touran, Opel Zafira eller Citroën C4 Spacetourer, så SUVen skal matche MPVen på praktisk anvendelighed og fleksibilitet i indretningen, og det kan C5 Aircross i et omfang, så den også her er klasseledende i Nissan Qashqai-klassen. Den byder samtidig på samme bagsædeplads som den klassiske C5.

Komfortkongen

Bilens anden ledestjerne er komfort. Den skal være let at bruge, let at eje, og så skal den levere klassens mest komfortable køreoplevelse. Det sidste konstaterede jeg begyndende på vej ud mod Atlasbjergene fra Marrakech. Marokkansk vejvedligeholdelse er svært varierende. Pointen blev slået fast på den militant ujævne jordvej, hvor bilens affjedring med det angstprovokerende navn Hydraulic Cushions eliminerer ujævnheder som en fem gange dyrere Range Rover med luftaffjedring. Grunden til, at navnet er angstprovokerende, er, at sammenkædningen af ordet hydraulik med Citroën er lidt som at sætte ordene nitro og glycerin sammen. Mangen en Citroën-ejer vil i historiens løb huske at have modtaget gedigne regninger for reparationer af avancerede hydrauliske affjedringssystemer. Men systemet i C5 Aircross er markant mere simpelt og drejer sig i virkeligheden mest om støddæmperen. Den er ikke en del af et større hydraulikoliefyldt VVS-rørprojekt under bilen som i gamle dage, men en selvstændig enhed, og den koster ikke stort mere end en traditionel støddæmper – skulle den stå af. Så du får komforten fra i gamle dage, men med vedligeholdelsesomkostningerne fra en bil med stålfjedre.

Motorprogrammet byder på både diesel- og benzinmotorer på henholdsvis 130 hk og 180 hk, og til næste år kommer en opladningshybrid med 225 hk. Den bløde undervogn gør dog alt over 130 hk overflødigt – med mindre man kører meget med campingvogn eller tung trailer. PR

Minusset ved den forrygende komfortable affjedring er, at bilen er blødere end de fleste i en hurtig kurve. Den er altså ikke en særlig skarp eller dynamisk køreoplevelse. En BMW X3-ejer ville føle, han kørte på sherryvædede lagkagebunde, og du har på ingen måde lyst til at køre friskt til. Men det er heller ikke Citroëns ambition at lave en dynamisk SUV. Den skal være komfortabel, og det er den kompromisløst.

Bagsædet består af tre individuelle sæder, der kan forskydes frem og tilbage hver for sig. Perfekt for både siddekomfort og fleksibilitet. PR

I forhold til brugerfladen er den lige så let og ligetil, som Citroën har sat som målsætning. Dog med et par irritationsmomenter. Start/stop-knappen skal holdes irriterende og uforholdsmæssigt længe inde (to sekunder), når bilen skal startes og stoppes, og så er hastigheden på infotainmentsystemet, når man skifter mellem menuerne for navigation, radio og klimaanlæg også langsommere, end når man skifter mellem menuerne på sin smartphone. Det er småting, men nok til at vække en spirende irritation.

Motorer og priser

Bilen lanceres med to dieselmotorer (130 hk og 180 hk) og to benzinmotorer (også 130 hk og 180 hk). Alle med turbo. Fordi den ikke er særligt underholdende at køre friskt til i, er der egentligt ingen grund til at vælge de 180 hk versioner, som vi testede i Marokko. Jovist – især dieslen med 400 Nm og et solidt bundtræk imponerede i bjergene, men der er langt fra Atlasbjergene til det jyske søhøjland, så med mindre du kører med campingvogn eller hestetrailer, er de ekstra kræfter ikke værd at gå efter. Nuvel – de giver lidt overskud på motorvejen, og begge 180 hk-udgaver har den effektive og behageligt skiftende 8-trins automatgearkasse fra japanske Aisin. Men personligt ville jeg nøjes med 130 hk, der også er rigeligt i fættermodellen Peugeot 3008, som C5 Aircross deler platform (undtagen affjedring) og motorprogram med. Og apropos 3008, så kender vi ikke de præcise priser på C5 Aircross endnu, da bilen først lanceres i marts 2019. Men det seneste år har Citroën konsekvent underbudt Peugeot på prissætningen, og da en 3008 med samme ca. 180 hk-dieselmotor og 8-trins automatgear koster 462.990 kr., vil jeg tro, at den testbil, jeg havde i Atlasbjergene, med samme motor lander på omkring 450.000 kr.

I Marokko kan en asfaltvej lynhurtigt forvandle sig til en jordvej, men det er den slags, Citroën C5 Aircross med sin hydaruliske affjedring excellerer i. Hvor brugbar netop den kvalitet er i Danmark, er så et helt andet spørgsmål. PR

Konklusion

Så hvor lander indtrykket af bilen? Bliver det en købsanbefaling eller ej? Altså i Marokko er den suveræn, men Citroën har også valgt en testdestination med et vejnet, der virkelig fremhæver fordelen ved den komfortable undervogn. I Danmark er forholdende trods alt anderledes. Men den har et karakteristisk design, en forrygende brugerflade og praktisk kabine, og så er den mere komfortabel end nogen anden SUV. Hvis det er de kvaliteter, man søger, eller overvejer at hoppe af det lidt kønsløse MPV-race, er Citroën C5 Aircross helt oplagt. Er man derimod til stramme undervogne, præcise køreegenskaber, eller har man børn med let til køresyge, bør man nok gå udenom Aircross – med mindre man vil kedes ihjel eller modtage juniors stråleopkast i nakken, hver gang man møder en frisk S-kurve.

Vi var inviteret af Citroën