Cannes-festivalen ramt af skoskandale

Kvinder i Cannes er blevet vist væk fra den røde løber ved filmfestivalen, når de ikke har haft højhælede sko på. Det har ført til en hidsig debat om at kvinders ret til at gå i tøj efter eget valg.

En kvindelig gæst på dne røde løber til visningen af filmen »Sicario« Fold sammen
Læs mere
Foto: YVES HERMAN

Det kan godt være, at der er film med kontroversielt indhold ved filmfestivalen i Cannes, men dette års helt store skandale, der allerede er blevet døbt »flatgate«, handler om højhælede sko.

Der er nemlig strenge påklædningskrav til festivalgæsternes påklædning, når de deltager i konkurrencefilmenes officielle premierer, og det har betydet, at flere kvinder er blevet bedt om at forlade festivalpaladset på grund af for flade hæle på deres sko.

Skoforbuddet har blandt andet ramt instruktøren af en meget rost Amy Winehouse-dokumentar-film, hvis hustru blev forhindret i at komme ind til visningen. Påbuddet om høje hæle ramte særligt mange kvinder under verdenspremieren på Todd Haynes meget roste lesbiske kærlighedshistorie »Carol«, hvilket blandt andet fik filmstjernen Emily Blunt til at kalde festivalens skopolitik for »meget skuffende«.

»Alle skulle gå rundt i flade sko. Vi burde ikke bære høje hæle, når folk indser at kvinder er lige så fascinerende og interessante og værd at investere i (som mænd er det),« sagde Emily Blunt.

Det er dog en lille trøst for kvinderne, at gallaskoene også har været et problem for enkelte mænd, der tog glitter-sneakers på i stedet for de sorte laksko, der er den eneste tilladte fodtøj til den sorte tuxedo.

Den danske filmanmelder og feminist Nanna Frank Rasmussen forstår godt vreden mod ‘styltekravet’, og mener, at ‘flatgate” er meget mere end en æstetisk diskussion.

»Høje hæle er en subtil måde at passivisere kvinder med. Man kan ikke bevæge sig ret hurtigt i dem, og derudover, er høje hæle er ubehagelige at gå langt i,«  siger Nanna Frank Rasmussen, der dog kan glæde sig over, at det indimellem er lykkedes hende selv at slippe forbi Cannes-vagterne i flade sko.

Hun anerkender, at de fleste stjerner holder sig til de højhælede, og at kvinder, inklusive hende selv, generelt godt kan lide at trække i dem. Når det passer dem, altså.

»Det burde bare være frivilligt, om man vil ha’ dem på eller ej. Det er absurd at stille krav om det,« siger Nanna Frank Rasmussen.

Noget tyder på at Cannes-festivalen for sent har indset, at “flatgate” er på vej til at blive en PR-fadæse, ikke mindst i et Cannes-år, der er blevet kaldt “kvindernes år” på grund af mange stærke kvindelige karakterer i filmene. Således har festivaldirektør Thierry Fremaux understreget, at der ikke eksisterer et specifikt krav om høje hæle, men at festivalen fastholder sin generelle, formelle dresscode.