Brad Pitt lyser op i uskøn science fiction-film, der veksler mellem det ligegyldige og det latterlige

James Grays science fiction-film »Ad Astra« forløfter sig i kosmiske ambitioner og fornedrer sig med ufrivilligt komiske indslag.

Brad Pitt på jagt efter en faderforløsning i det ydre rum. Foto: Nordisk Film

Som udgangspunkt er jeg parat til at elske enhver science fiction-film, hvad enten det handler om filosofiske mesterværker som Stanley Kubricks »Rumrejsen år 2001«, videnskabsbaserede robinsonader som »The Martian« eller mere broget underholdning som »Star Trek«. Fremtiden og den endeløse stjernehimmel igangsætter en længsel i mig, som kun kan stilles med kryosøvn eller nærkontakt med fremmede livsformer.

For at  lykkes skal en science fiction-filmskaber dog være nogenlunde konsistent i sit udtryk og indhold, og her fejler genrenovicen James Gray grumt: »Ad Astra« svinger i uskønne ryk fra rumramasjang til panderynkende kosmisk meditation og tilbage igen.