Nyheden kom blæsende som et sus fra Limfjorden, da mægtige New York Times i denne uge offentliggjorde sin årlige liste over »52 steder, der er værd at besøge i 2019«. For på plads nummer otte står der »Aalborg, Denmark«. Den gamle arbejderby, der engang var et mekka for høje industriskorstene og halvskumle værtshuse, høster ros for sin omdannelse af havnefronten, der i dag åbner sig mod byen med spektakulær arkitektur, boliger, parker og ægte, levende liv. Aalborgenserne har formentlig forinden kastet et blik på Kalvebod Brygge her i København og tænkt: »Lad os gøre det modsatte!«.
Og fint er det da også blevet deroppe. Det fornemme Utzon Center troner med de hvide bølger på taget og vækker mikromindelser om Sydney, og Aalborg claimer med mange års forsinkelse sit berømte bysbarn Jørn Utzon. Ved siden af er kulturcenteret Nordkraft blevet et samlingssted for ånden, mens byen med Musikkens Hus har fået et koncerthus med schwung, selv om det ikke helt ligner det, der oprindeligt var planlagt. Bygningen skulle have formet sig som en gigantisk rejeskal, der svævede over fjorden, men det østrigske arkitektfirma, der vandt tegnekonkurrencen, kunne ikke levere varen. Efter et skandaleramt forløb med adskillige ture tilbage til tegnebrættet og de offentlige regnemaskiner, endte byen med dét maritime betonmonument, der står der i dag. Og det er åbenbart godt nok - eller gå’nåk, som det hedder på de kanter - til New York Times.