Biltesten: Rolls-Royce går SUV-vejen – men det er en unødvendig omvej

Med lanceringen af Cullinan hopper Rolls-Royce nu også på SUV-bølgen. Den er et studie i klassisk, uangribeligt britisk håndværk parret med tysk ingeniørkunst, men motorredaktøren mener alligevel ikke, at Rolls-Royce skulle have ulejliget sig.

Fronten er rendyrket Rolls-Royce, mens resten af profilen er mere Postmand Per end statslig luksuslimousine. PR

I juli 1917 sad den britiske diplomat Hugh Lloyd-Thomas og hans hustru Aileen og spiste frokost på en klub i Cairo. Pludseligt kom en europæisk mand i arabiske gevandter brasende ind og spurgte, hvem der ejede den Rolls-Royce, der holdt parkeret udenfor? Da Aileen sagde, det var hendes, svarede manden:

»Jeg beslaglægger den hermed i hans majestæt kongens væbnede styrkers navn«, hvorefter han kørte afsted i bilen. Manden var T. E. Lawrence – bedre kendt som Lawrence of Arabia, og han var på det tidspunkt dybt involveret i ørkenkrigen på den arabiske halvø mellem araberne og deres britiske allierede på den ene side og ottomanerne og deres tyske allierede på den anden.