Biltest: Supra skal give Toyota mere sexappeal – og det lykkes

Toyota Supra er tilbage, og selv om kritikerne kalder den en BMW i Toyota-habit, så er den en skarpsleben samurai bygget til at følge op på originalens succes som Japans førende sportsvogn.

Den nye Toyota Supra er en fuldblodssportsvogn, der lever for 90-graderskurver som denne. Victor Dreboldt

24 år var alt, Toyota skulle bruge, for at gøre Supra-navnet til en institution. Fra introduktionen i 1978 voksede den baghjulstrukne japanske Grand Tourer sig større og større, og da den sidste Supra trillede ud fra Hugashi Fuju-fabrikken i Japan i april 2002, havde den en hårdkogt følgeskare på linje med »Star Wars«, Cohen-brødrene eller fodboldklubben Juventus.

Ikke nødvendigvis mainstream, men for de kompromisløse aficionadoer kom intet i nærheden af den ægte vare. Derfor blev dens farvel begrædt vidt og bredt, og den sidste model af Supra levede videre som en af tuningsindustriens favoritofre. Tænk på succesfilmene »Fast & Furious«, og du har et billede af modellens hjemmebane. Helt frem til i dag er den en af de mest googlede Toyota-modeller, selv om det er næsten 20 år siden, den gik ud af produktion.