Den tidligere litteraturanmelder og klummeskribent Katherine Diez blev i begyndelsen af året beskyldt for at have plagieret fra andre tekster i sine publikationer i Berlingske.
På baggrund af beskyldningerne igangsatte Berlingske en undersøgelse af de 94 klummer og litteraturanmeldelser, som Katherine Diez skrev, mens hun var tilknyttet avisen som freelanceskribent fra 2018 til 2022.
Konklusionen er, at der er fundet 13 eksempler på plagiat.
Undersøgelsen er lavet af graverjournalist på TV 2 Niels Lykke Møller, der har gennemgået Katherine Diez' arbejde.
Han er uddannet journalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i 2003 og har de seneste år undervist i metoder inden for undersøgende journalistik, ligesom han har været projektleder på kurser for graverjournalister.
Niels Lykke Møller har gennemgået samtlige artikler, som Katherine Diez har skrevet for Berlingske. Det drejer sig om 43 boganmeldelser og 51 kommentarer og klummer.
Han har i alt fundet 13 eksempler på muligt plagiat.
Berlingskes chefredaktion har gennemgået hvert enkelt eksempel og vurderer, at der i alle 13 tilfælde er tale om plagiat i større eller mindre grad, hvor citatpraksis strider imod Berlingskes retningslinjer.
I de 43 boganmeldelser er der fundet 11 eksempler på plagiat, hvilket svarer til 25,58 procent.
I de 51 kommentarer og klummer er der fundet to eksempler på plagiat, hvilket svarer til 3,92 procent.
Der er altså en klar overvægt af eksempler på muligt plagiat blandt Katherine Diez’ boganmeldelser, lyder konklusionen.
Berlingske: Enige i vurdering
Berlingskes ansvarshavende chefredaktør, Tom Jensen, har gennemgået rapporten fra Niels Lykke Møller.
Han mener, at de 13 eksempler på plagiat fundet i Katherine Diez' arbejde indeholder et spektrum fra faktuelle oplysninger, der burde have udløst en kildehenvisning, til tankegods og formuleringer i længere passager, som er direkte plagieret fra andre.
»Vi er grundlæggende enige i Niels Lykke Møllers konklusion, som også er vores udgangspunkt: At der er tale om plagiat i 13 artikler – også selvom et par af eksemplerne er mildere end andre,« siger Tom Jensen.
Selvom nogle eksempler er mildere end andre, mener Tom Jensen, at helhedsbilledet er alvorligt og viser tegn på systematisk plagiat:
»Plagiat i 13 ud af 94 artikler er selvfølgelig alvorligt. Det er et hak i troværdigheden – ikke bare for Katherine Diez, men også for os på Berlingske, som i sidste ende har ansvaret for de artikler, der bliver publiceret. Så det er virkelig ærgerligt,« siger han og tilføjer:
»Det er vi selvfølgelig nødt til at tage ansvaret for. Vi har ladet det slippe igennem, og det er beklageligt, selvom vi ikke vidste det dengang.«
Berlingske har orienteret Katherine Diez om rapportens konklusioner. Hun har følgende kommentar:
»Jeg er blevet forelagt resultatet af Berlingskes undersøgelse af mine artikler. Det vidner om intet andet end dovenskab, foragtelig mangel på selvindsigt og en sørgelig, altoverskyggende frygt for at blive afsløret som det, jeg har brugt det meste af mit liv på at flygte fra: at være et helt almindeligt, usikkert menneske,« skriver hun i et skriftligt svar og tilføjer:
»Den seneste måned har jeg stået i, hvad jeg kun kan beskrive som en altomfattende livskrise. Der er kun ét at gøre for mig nu: at tage så hårdt ved lære af de fejl, jeg har begået, at jeg en dag kan vende stærkere tilbage.«
Senere uddybede hun på Instagram.
Plagiat af tankegods
De fleste tilfælde af plagiat er fundet i Katherine Diez' anmeldelser af international litteratur.
Et af eksemplerne er anmeldelsen af Annie Ernaux' »Hændelsen«, hvor der er op til fem sammenfald af vurderinger og tankegods fra en Irish Times-artikel skrevet af Niamh Donnelly. Et af sammenfaldene er en analogi om, at en graviditet er værre end aids:
Katherine Diez: Da jeg er 23, flytter en af mine gode veninder til Texas. Når vi skyper, laver vi sjov med texanernes facon og deres våbenlovgivning, der bliver mere og mere loose, i takt med at korsettet bliver strammet yderligere om den restriktive abortlovgivning. Vi joker, fordi det gør ondt – især selvfølgelig på min veninde. »Så hellere få aids« (end en uønsket graviditet). Selvom vi ikke mener det, siger det noget om, hvor meget kvinder lider under love, der er imod dem.
Niamh Donnelly: When I was 22, I lived across the hall from a French girl. Often, she would come over and sit in our kitchen talking about sex. Being »the French girl«, she was the only one capable of talking frankly about it. One day, she declared her greatest sex-related fear was contracting Aids. My roommates and I, Irish and naive, admitted we would be far more nervous of getting pregnant. »But Aids is more serious than pregnancy,« she argued. We knew this, yet we were united in our twisted logic. We couldn’t explain it. Ireland was different.
Et andet eksempel er anmeldelsen af hollandske Marieke Lucas Rijnevelds debutroman »Aftenens ubehag«, hvor der er ti sammenfald med en Irish Times-artikel skrevet af Barry Pierce:
Katherine Diez: Efterhånden bliver det vanskeligt for læseren at dechifrere, hvad der er mareridt, og hvad der er virkelighed. Da det berygtede udbrud af mund- og klovsyge rammer landbruget i 2001, forstyrres man tiltagende af groteske Hieronymus Bosch-lignende billeder.
Barry Pierce: As time amasses after her brother’s death, her fantasies become pitch black as we, the reader, begin to struggle to decipher if what we are reading is reality or nightmare. When the infamous 2001 outbreak of foot-and-mouth disease arrives on the family farm, it only further fuels the Hieronymus Bosch-like imagery that plagues her mind.
Et tredje eksempel er Diez' anmeldelse af Jean-Baptiste Del Amos' »Sønnen«, hvor der er seks sammenfald med Hugo Pradelles anmeldelse på fransk i mediet En attendant Nadeau:
Katherine Diez: Det er et temmelig elendigt familiedrama, som hverken lader sig læse enkelt, psykologisk eller moralsk. Det er en mærkelig fabel om cyklisk vold, toksisk maskulinitet, mænds nedarvede herredømme, og hvad der en dag kan bryde den.
Hugo Pradelle: Au-delà d’un drame familial assez sordide, Le fils de l’homme de Jean-Baptiste Del Amo se refuse à une lecture simple, psychologique ou morale. Bien au contraire, c’est une fable étrange sur la violence terrible et prédatrice, la domination absolue des hommes, leur transmission permanente et ce qui, un jour, peut la rompre.
I nogle tilfælde har Katherine Diez plagieret lange passager fra andre skribenter og hjemmesider, hvordan kunne det slippe igennem?
»Vi ønsker og har ambitionen om, at det, vi publicerer, er original journalistik og originale tanker. Det har det ikke været i alle tilfælde i Katherine Diez' arbejde. Vi har tydeligvis ikke opdaget det. Og spørgsmålet er også, om det overhovedet var muligt at opdage,« siger Tom Jensen og tilføjer:
»Helt grundlæggende så bygger meget af vores interaktion både med fastansatte og freelancere på tillid til, at sådan noget her ikke sker. Jeg kommer ikke til at skyde tilbage og sige, at vi burde have opdaget det. Jeg må bare konstatere, at det er sket og tage ansvar for det,« siger Tom Jensen.
Vil række ud til de pågældende
Som udgangspunkt bliver Katherine Diez' publikationer fortsat at finde på Berlingskes hjemmeside.
De vil altså ikke blive fjernet, forklarer Tom Jensen.
Dog vil samtlige artikler blive udstyret med en disclaimer, hvor det vil fremgå, at teksten har været underlagt en undersøgelse for plagiat. De tekster, hvor der så er fundet eksempler på plagiat, vil blive udstyret med en tydelig disclaimer herfor.
De vil samtidig blive udstyret med et link til Niels Lykke Møllers undersøgelse.
»Når vi vælger at gøre det på den her måde, så er det, fordi vi netop gerne vil tage ansvar for, at vi faktisk har publiceret de her artikler i Berlingske. Og derfor ikke ønsker at slette sporene efter os. Ved at lade dem ligge, så synliggør vi over for læserne, hvad der er sket, i stedet for at usynliggøre det,« siger Tom Jensen.
Han forklarer videre, at Berlingske nu vil kontakte de skribenter og hjemmesider, som Katherine Diez vurderes at have plagieret fra.
»Vi rækker ud til de pågældende for først og fremmest at beklage over for dem og vise, at vi reagerer på undersøgelsens konklusioner,« siger Tom Jensen.
Ud over at de fortjener en undskyldning, så er det vel også et spørgsmål om ophavsret?
»Lige præcis. Og derfor synes vi også, at det er ret afgørende, at vi får taget kontakt til dem. I stedet for at de skal opdage det og tage kontakt til os. Så vi vil nu indlede en dialog med dem, og så må vi se, hvor det leder hen,« siger Tom Jensen.
Vil ikke indføre plagiatkontrol
I kølvandet på beskyldningerne om plagiat mod Katherine Diez og den nu offentliggjorte rapport har Berlingske kontaktet de freelancere, der er tilknyttet kulturredaktionen.
De er blevet orienteret om Berlingskes retningslinjer og grundlæggende etik, herunder citatpraksis.
»Vi betragter sagen om Katherine Diez som en enestående sag, og det er ikke for at mistænke nogen, men for god ordens skyld har vi brugt anledningen til at genopfriske skribenterne om Berlingskes retningslinjer,« siger Tom Jensen.
Hvad vil man gøre for at forhindre en lignende sag i fremtiden?
»Det er svært at sikre sig 100 procent mod sådan noget her. Det sker jo en gang imellem rundt omkring i danske og udenlandske medier. Men netop, fordi vi har en omgangsform, der bygger på en grundlæggende tillid, tror jeg ikke, at der ville være mange journalister, hverken fastansatte eller freelancere, der ville bryde sig om, at man kørte alle artikler igennem en plagiatkontrol,« siger Tom Jensen og tilføjer:
»Med andre ord tror jeg ikke, at man kan gardere sig 100 procent imod det. Men selvfølgelig giver sådan en sag her anledning til, at vi skærper sanserne og opmærksomheden omkring det.«
Kunne ikke bekræfte uddannelse
Katherine Diez har ikke været tilknyttet Berlingske siden 2022. Anne Sophia Hermansen og Nathalie Ostrynski, der var kulturredaktører i den tid, Diez var tilknyttet avisen, er begge fratrådt.
Berlingske kunne i januar på baggrund af en aktindsigt afsløre, at ingen med navnet Katherine Diez – eller Katherine Toft Diez, som er hendes fulde navn – har den bacheloruddannelse, hun hævder at have.
Hun har ved flere lejligheder angivet at have en bachelorgrad, blandt andet hos influencerbureauet Endorse. På det sociale netværksmedie LinkedIn skrev Katherine Diez, at hun har en bachelor i dansk fra Københavns Universitet. Profilen er nu lukket.
Læs Niels Lykke Møllers fulde rapport her.