Berlingskes anmeldere griner ikke: »Klovn - the Final« indeholder ekstrem sexfiksering og upassende omgang med lig

Er Klovn-universets pinligheder et udtryk for mental sundhed eller en tragisk kommentar til tidens militante feminisering? Sognepræst Sørine Gotfredsen og avisens faste anmelder Kristian Lindberg anmelder »Klovn - the Final«, der sætter punktum for Casper Christensens og Frank Hvams filmtrilogi.

 
Se traileren til Klovn 3 her. Video: Nordisk Film

Et midaldrende fedtlag af umorsom tomgang tynger »Klovn - The Final« ned

Af Kristian Lindberg ★★☆☆☆☆

Casper Christensen og Frank Hvam har med syv TV-sæsoner af »Klovn« og nu tre biograffilm skabt danskernes måske mest elskede fiktionsunivers. De har flere gange ramt den selvfede tidsånd med deres karakterers skamløse egoisme, samtidig med at deres lusken med sidespring og eskapader og efterfølgende frygt for hustruernes og kæresternes vrede er som taget ud af bedstefars Hudibras. Der har været meget mental sundhed i deres selvudlevering, der er faldet på et tørt sted i en nutid, hvor folk generelt tager sig selv alt for alvorligt.

Derfor er det egentlig med stor velvilje, at man sætter sig til rette i biografsædet for at se den tredje og angiveligt sidste Klovn-film, »Klovn - The Final«. Det burde ikke kunne gå galt med underholdningen, når det går galt i Klovn-universet. Men uha ... det gør det så alligevel. Et midaldrende fedtlag af umorsom tomgang tynger filmens midterparti ned, indtil det hele ender i en stedse mere desperat jagt på det endegyldige latterbrøl, der kan afrunde sagaen.

Det begynder ellers i vanlig korporlig stil i Franks og Mias ægteseng, hvor Mia midt i missionærstillingen begynder at aktivere elevationssengen, så Frank bliver bukket bagover på midten. »Ja, undskyld, men ellers får jeg sure opstød,« siger Mia.

Ikke det mest opmuntrende skudsmål, man kan få for sine seksuelle ydelser, og ja, det viser sig også hurtigt, at Mia er ikke er glad i ægteskabet; hun vil begæres (kvindekaraktererne i Klovn- regi er ikke blevet mere raffinerede med årene), og Frank leverer ikke varen. Det er en velkendt problematik i Klovn-universet, alt for velkendt, og allerede her undertrykker man en skuffet gaben.

Under Franks 50-årsfødselsdagsfest kastes der adskillige servebolde i luften, der aldrig ender med at komme tilfredsstillende over nettet. Mia synger »Stupid Man« for ham, men Frank Hvam får ikke hørt sangen, da han er gået afsides for at blive orienteret om et forretningstilbud – han skal investere i et legeland i Ishøj – og Casper forærer ham en weekendtur til Island, hvor de skal fange laks. Lakseturen ender med at gå i vasken, fordi Franks ubehjælpsomme scoreforsøg i Kastrup Lufthavn ender med en anholdelse, og den episode er et af filmens alt for få højdepunkter.

Casper Christensen og Frank Hvam får voksen-skæld ud af Mia Lyhne I »Klovn - the Final« Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Ohsten.

Efter fiaskoen beslutter Casper og Frank sig for at flytte ind i Lars Hjortshøjs ferietomme villa, der ligger over for Franks og Mias hjem. Uheldigvis lukker et vulkanudbrud på Island al flytrafik ned i en måned, og Casper og Frank er nødt til at blive boende i hemmelighed i Hjortshøjs villa for at bevare illusionen om, at de er på Island.

På papiret har dette været en sjov idé, men i praksis lukker det også filmens handling ned i faretruende grad. Det er nemlig begrænset, hvor længe det morer at se makkerparret tosse rundt i underhylere i et tomt hus. Man savner at se dem støde sammen med virkeligheden.

I »Klovn Forever«, Hvam og Christensens forrige film, lykkedes det faktisk makkerparret og instruktøren, Mikkel Nørgaard, at få noget ægte rørende op på lærredet. Der handlede blandt andet om venskab og de akavede måder, mænd viser deres hengivenhed til hinanden på.

Med »Klovn - The Final« føler man, at en oplagt chance for at fortælle noget om alderens trykken er gået til spilde. Filmen holder lige akkurat festen gående med nogle svage gags, men til sidst føles »Klovn - The Final« lige så anstrengende som en aldrende rødvinsfordrukken klike, der stadig synes, at armhuleprutter er the shit.

______________________________________________________________

»Klovn« fremstår som en årelang tragisk kommentar

Af Sørine Gotfredsen ★☆☆☆☆☆

Fænomenet »Klovn« er nået til vejs ende med den tredje og sidste film »Klovn The Final«, og som det første kan man konstatere, at meget er genkendeligt. Filmen rummer alle de sædvanlige elementer, der på mystisk vis gennem årene har begejstret så mange – pinlige optrin, beskidte underbukser, ekstrem sexfiksering og upassende omgang med lig – og det står gradvist mere klart, at Casper Christensen og Frank Hvam i rollerne som sig selv er frosset fast i eget univers.

I forbindelse med filmen har de beskrevet, hvordan det føles at blive klogere med årene, og desto mere påfaldende er det, at de på film synes at stå stille. I denne seneste kommer de for sent til et fly til Island, og da de ikke vil indrømme fadæsen, installerer de sig i vennen Lars Hjortshøjs villa lige over for Franks og udspionerer hustruen Mia, som Frank mistænker for at ville skilles.

Casper Christensen og Frank Hvam har udtalt, at filmen handler om kærlighed, og det gør den ikke. Lige så lidt som de to forrige som ellers hævdedes at handle om faderroller og venskab, for ingen af filmene rummer et manuskript, der seriøst handler om noget.

Sørine Gotfredsen, præst

»Casper Christensen og Frank Hvam har udtalt, at filmen handler om kærlighed, og det gør den ikke.«


Sagen er nemlig, at disse to mænd tilsyneladende har svært ved at analysere deres eget livsprojekt. Man aner, at de reelt ikke ved, hvad figurerne rummer, og ét bestemt øjeblik i filmen fremstiller afmagten. Casper har netop over for Franks søn udfoldet hele sit kyniske væsen og truet drengen med rockertæsk, hvis han afslører deres løgnehistorier, hvorefter Frank kigger tavst på Casper, som om han pludselig overvejer, om hans ven egentlig er seriøst mentalt syg.

Det kolde og triste Klovn-univers handler således ikke bare om to narcissister, der roder kronisk rundt i 12-års-alderen og stadig ikke er kommet sig over, at mennesket prutter og går på toilettet.

Det handler generelt om Casper Christensen og Frank Hvam, der gennemlever tilværelsen uden at lære sig selv at kende, og jeg kan ikke lade være med at overveje, om dén standup-bevægelse, der ikke mindst med de to i spidsen slog rod i 1990erne og gjorde det til et ideal for unge mænd at være barnligt grænseoverskridende, har betydet mere, end vi tror.

»Jeg kan ikke lade være med at overveje, om dén stand-up-bevægelse, der ikke mindst med de to i spidsen slog rod i 1990`erne og gjorde det til et ideal for unge mænd at være barnligt grænseoverskridende, har betydet mere end vi tror,« skriver Sørine Gotfredsen, der giver en stjerne til »Klovn-The final« Fold sammen
Læs mere
Foto: per arnesen.

Det har altid været en usund bevægelse, fordi ironi uden tilstrækkelig modenhed ofte ender i en ansvarsløs menneskeforagt, der særligt i denne film udfoldes, da Casper ydmyger en afdød. Det er ikke sjovt, og Franks blik på Casper antyder et lille tegn på erkendelse. Hvad har vi to egentlig gang i? Ja, hvad har vi haft gang i gennem alle disse år?

I vor tids samtale om den danske mand, der midt i militant feminisering har svært ved at mærke stolt forankring, fremstår fænomenet »Klovn« som en årelang tragisk kommentar. Casper Christensen og Frank Hvam er ofte blevet rost for at portrættere denne rådvilde mand, men hvad nu hvis de i virkeligheden har været med til at skabe ham?

De har som førende komikere i en blanding af barnlighed og stjernestatus pillet manden grundigt ned, og det er ikke gratis bare at gøre grin med alt. Noget skal også bygges op, og ironi skal rumme kærlighed til menneskene for at have ægte værdi. Casper Christensen og Frank Hvam har i deres kølige dobbeltidentitet været med til at bryde megen værdighed ned, og siden de selv så eftertrykkeligt har udvisket forskellene mellem Casper og Frank i virkeligheden og Casper og Frank på TV og film, er det efterhånden svært.

»Klovn - The Final«. Af Mikkel Nørgaard. Med Frank Hvam og Casper Christensen. I biografer over hele landet.