Audi i shitstorm efter reklame med lille bananspisende pige: Undskyld

Bilproducenten Audi beskyldes for at udsætte børn for fare og seksualisering i ny reklame. »Det var en fejl,« lyder det fra Audi.

Den tyske bilgigant Audi har set sig nødsaget til at trække en ny bilreklame tilbage efter at være blevet mødt med massiv kritik på sociale medier.

I reklamefotoet, der blev postet på Twitter søndag, står en lille pige foran Audis nye bil og læner sig op af køleren, mens hun spiser en banan. Billedet er ledsaget af teksten »Lader dit hjerte slå hurtigere – i alle aspekter«.

Det billede er faldet en masse brugere på Twitter for brystet. Det skriver blandt andet CNN.

Flere kritiserer betydningen af billedet og påpeger trafiksikkerheden i, at en lille pige står foran bilen og dermed er uden for føreren synsfelt, hvilket kunne medføre en farlig situation.

»Flot at I viser, hvordan børn let kan blive dræbt af jeres biler. Man kan ikke se hende fra bilen,« siger en bruger.

En anden Twitter-bruger tillægger billedet en seksuel betydning, da hun mener, at den banan, pigen spiser på billedet, er et fallossymbol.

»Lille pige med fallossymbol i hånden. Klart, super,« lyder det fra brugeren.

De mange reaktioner har fået Audi til at at trække reklamen tilbage og komme med en undskyldning.

»Vi hører jer, og vil gerne have noget på det rene. Vi bekymrer os om børn,« lyder det i undskyldningen.

Her henviser Audi også til, at formålet med reklamen er at vise, at bilen er en familiebil med al sin intelligente teknologi og bremsesystemer, der kan få bilen til at bremse selv for at beskytte netop de bløde trafikanter som børn.

Audi er hurtige til selv at kalde deres reklame fejlslagen.

»Det var en fejl. Det har ikke været Audis intention at såre nogens følelser,« lyder det.

»Vi undskylder oprigtigt for dette ufølsomme billede, og vi forsikrer, at det ikke vil blive brugt i fremtiden.«

Audi proklamerer samtidig, at man vil kigge på procedurerne for tilblivelsen af reklamen, hvilket flere brugere også anfægter, da en milliardvirksomhed som Audi må have en lang række instanser til at godkende reklamer.

»Vi vil også med det samme undersøge internt, hvordan denne reklame er blevet til, og om der er nogle kontrolmekanismer, der har fejlet i dette tilfælde.«

Ikke første gang

Audi er en del af Volkswagen, der så sent som i maj også måtte undskylde for en reklame, der blev beskyldt for at være racistisk.

Reklamen, som du kan se øverst i artiklen, blev ifølge CNN bragt på Volkswagens Instagram-profil. Reklamen viser en stor hvid hånd, der knipser en sort mand ind i en restaurant ved navn Petit Colon. Oversætter man det til fransk betyder det »Lille kolonist«. Reklamen blev hurtigt trukket tilbage.

»Vi postede en racistisk reklamevideo på Volkswagens Instagram-profil. Vi forstår godt offentlighedens indignation over den, for vi er selv forfærdede,« lød det dengang fra virksomhedens marketingdirektør, Jürgen Stackmann, der fik reklamen trukket tilbage.

Mange tilfælde

Audi er meget langt fra den første, der er kommet i modvind på grund af en reklame. Så sent som i februar, var det SAS, der blev haglet ned for en reklame.

I videoen stillede SAS spørgsmålet: »Hvad er i virkeligheden skandinavisk?«, og den to minutter og 42 sekunder lange video gav svaret:

Alt er en kopi. Lige fra svenske kötbullar til det wienerbrød, der i store dele af verden er kendt som »danish«. Smørrebrød kommer fra Østrig, rugbrød er tyrkisk, og vindmøller stammer fra Persien, lød det i videoen.

Det var alligevel mere end den danske folksjæl kunne bære, og det endte med, at SAS måtte trække den oprindelige reklame tilbage og udgive den i en revideret version.