Arla Foods skifter spor og tager nu aktivt del i udviklingen af plantebaserede produkter. Tidligere har mejerikoncernen ellers kritiseret havredrikke for ikke at være ernæringsmæssigt gode nok. Men i takt med at markedet for plantebaserede produkter er vokset, er Arla Foods' interesse vokset tilsvarende.
Der gemmer sig bestemt også en god forretning i plantebaserede produkter, vurderer Iben Charlotte Aamann, der er sundhedssociolog på Roskilde Universitet og ser det som en naturlig udvikling, at Arla Foods nu bliver en del af det marked.
»Animalske produkter er i stigende grad udsat for en udskamning, så hvis Arla gerne vil blive ved med at have en god forretning, er de nødt til at omstille sig til, hvad det købestærke folk gerne vil have,« siger Iben Charlotte Aamann.
I første omgang sender Arla Foods tre forskellige havredrikke på markedet, men planen er at udvide sortimentet med flere produkter. De første produkter forventes at være i butikkerne i Danmark inden sommerferien.
Foreløbig skal havren til produkterne komme fra landmænd i Norge, men ambitionen er, at Arlas egne landmænd skal levere havren.
Klimabevidste forbrugere
Ved at indføre havredrikke og andre plantebaserede produkter taler Arla Foods til den klimabevidste forbruger. Det er samtidig en meget købestærk gruppe, slår Iben Charlotte Aamann fast.
»Hvis den her tendens havde været et arbejderklassefænomen, havde det ikke haft en lige så stor slagkraft, men det er jo dem, der har råd til at købe, der især er optaget af den moralske værdi, man kan opnå ved at gå op i de her klimaperspektiver omkring landbruget,« siger sundhedssociologen.
Hun er derfor heller ikke i tvivl om, at det er en økonomisk finte, som Arla Foods har gang i. Mere end at de er klimabevidste.
»Arla Foods er en forretning. Hvis ikke der var penge i det, ville de ikke gøre det. Det er et nyt forretningsområde, som de nu prøver kræfter med,« siger Iben Charlotte Aamann.
Havredrikken røber din sociale klasse
Iben Charlotte Aamann er ikke overrasket over, at plantebaserede produkter er blevet så stor en tendens. De veganske produkter er kommet for at blive, og der vil kun komme flere produkter i fremtiden, vurderer hun.
»Det er ikke kun havreprodukter, der er blevet så populære. Men generelt alle veganske produkter. Det vidner om, at klimakrisen og klimabevidstheden er blevet en platform for moral, hvor især privilegerede middelklasser bruger maden som markør. Mad har altid været en identitets- og klassemarkør. Nu er det så vegansk mad, der er blevet den nye middelklassemarkør. Det er et tegn på, at man udviser ansvar. Man er med på moden og har moralsk værdi,« siger Iben Charlotte Aamann.
Plantedrikke står i dag for fem procent af markedet for frisk mælk i Danmark. I Sverige og Storbritannien er salget omkring ni procent, og Arla Foods har da også allerede planer om at udvide til de to lande. I USA er havredrik så populært, at salget er på hele 20 procent.




