Arken åbnede med børn og bamser. Men der var færre besøgende, end der plejer

I dag åbnede kunstmuseet Arken for første gang siden nedlukningen af landets museer. Bortset fra plexiglas og håndsprit var alt ved det normale. Næsten.

Trine Holmegaard og datteren Edith var besøgende nummer tre og fire, da ARKEN i dag genåbnede. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Lyden af et lyst barnegrin giver genklang i den store udstillingshal. En pige spærrer øjnene op, da hun får øje på skulpturen, der forestiller en bjørn. Hun er næsten ikke til at styre, som hun hopper afsted for at gå på opdagelse i næste udstillingsrum. Man kan høre hvert eneste hop her på de store marmorgulvflader. Lyden er ikke til at tage fejl af. For første gang i flere måneder er der liv på ARKEN i Ishøj, nu, hvor museet har første åbningsdag siden coronanedlukningen, der henlagde store dele af dansk kulturliv i tavshed. Nu er spørgsmålet, hvor hurtigt gæsterne vender tilbage.

»Vi har virkelig savnet at gå på museum. Vi var lige gået på efterløn og pension, så vi havde regnet med, at vi skulle bruge endnu mere tid på sådan noget, men så blev alt jo lukket ned,« siger Sanne Petersen, der gennem flere år har besøgt ARKEN jævnligt.

Et par timer tidligere står to gæster klar foran museets facade. En lille dreng tripper og læner sig tæt ind mod ruden for at kigge ind. Der er fem minutter til museet åbner, og personalet har samlet sig bag ruderne. Parat til at tage imod de første gæster.

1, 2, klik, klik, lyder det, efterhånden som vagten tæller antallet af besøgende, der bliver sluset ind gennem indgangspartiet. Klokken er ti, og vagten tæller fire gæster. En dreng løber over til billetskranken med sin mor i hælene.

»Du er den allerførste gæst i to måneder,« siger kvinden bag skranken.

»Wauw, er jeg den første gæst?« lyder det fra drengen med en begejstring i stemmen, der kan høres højt på den anden side af plexiglasset.

Bøgerne i museumsshoppen er arrangeret snorlige. En rengøringsdame kører afsted med sin vogn. Man kan næsten forledes til at tænke, at alt er, som det plejer, på kunstmuseet. Men kun næsten. For så mødes man af håndspritdispensere og plexiglas foran hver en skranke i lokalet. »BRUG HÅNDSPRIT« står der med versaler på den høje dispenser, der blokerer indgangen.

Kunder ved skranken ... Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

Museernes nye virkelighed

ARKEN, der har cirka 300.000 besøgende årligt, er ikke det eneste museum, der i disse dage slår dørene op for besøgende. En række af landets museer og kunsthaller åbnede allerede i weekenden. Dog alle til en forandret virkelighed i forhold til før krisen og med markant færre besøgende.

Thomas Bendix, der er kommunikationschef på Louisiana, fortæller, at museet havde færre gæster i weekenden end normalt. Han vil ikke oplyse om konkrete besøgstal, men oplyser, at man de første tre dage har haft omkring halvdelen af, hvad man plejer. På Louisiana har man også indført udvidede åbningstider og såkaldte timeslots, der indebærer, at de besøgende skal meddele, hvornår de ankommer.

»Vores nye initiativer har fungeret godt. Men i forhold til besøgstallene må man jo bare sige, at vi ikke har set noget lignende før, så vi har ikke noget at sammenligne med, og vi har ikke kunnet sætte klare forventninger til genåbningen,« siger Thomas Bendix.

Flere af landets kunsthaller slår også dørene op i denne uge. Dina Vester Freilberg, der er formand for bestyrelsen for Foreningen af kunsthaller i Danmark og direktør for Den Frie Udstillingsbygning i København, fortæller, at Den Frie Udstillingsbygning har haft færre besøgende end sædvanligt.

»Vi åbnede allerede torsdag og havde også forventet, at vi ville lægge ud med meget få gæster. Vi har sædvanligvis mange turister på forårets helligdage, og de er her ikke nu,« siger hun.

De første åbningsdage havde Den Frie Udstillingsbygning under 150 besøgende.

»Det er bestemt under normalen. Også selv om der generelt kan være store udsving fra dag til dag. Besøgstallet varierer fra udstilling til udstilling og kan derfor godt svinge ret markant. Vi kan have dage med 30 besøgende og dage med flere hundrede,« siger Dina Vester Feilberg.

Mere liv

På ARKEN er der langsomt kommet mere liv. I krogene kan man høre museumspersonale snakke om tiden under coronakrisen. Om børnene, der er sendt tilbage i institution, og om hverdagsproblemer som en termokande,der drypper. Hverdagen ligner næsten sig selv.

På ARKEN er der også udstoppede heste ... Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

Gæsterne traver rundt mellem værkerne, og nogle glemmer, at de står lidt for tæt, når de bliver opslugt af kunsten eller fanges midt i en diskussion om et værk. En datter og mor snakker om, hvad værkerne forestiller. Datteren peger på en udstoppet hest, der hænger i midten af rummet.

»Det er lang tid siden, jeg har set på kunst, og det er dejligt endelig at kunne gøre sådan noget igen,« lyder det fra pigen. Både mor og datter har savnet at tage på museum.

»Vi kan begge lide at lave hjemmekunst, så det er noget, vi plejer at gøre sammen, og det er rart at komme ud igen og se noget andet. Kunst kan jo give en så meget, så det er klart en inspiration for os,« siger moderen, Trine Holmegaard, og pointerer, at i dag har de næsten lokalerne for sig selv.

Kunsten kan give så meget mere

På ARKEN står museumsdirektør Christian Gether midt i rummet, omgivet af kunstværker, der forestiller dyr i alverdens neonfarver. ARKEN har netop åbnet udstillingen »Dyr i kunsten«. Egentlig skulle udstillingen være åbnet for to måneder siden.

Han spejder ud over børneflokken, der leger mellem de forskellige skulpturer.

»Jeg havde ikke troet, at der ville være så mange mennesker på den allerførste åbningsdag, men det er dejligt at se, at man har ventet på at få mulighed for at komme på museum. Åbningsdagen for vores nyeste udstilling var tre dage efter, at Danmark blev lukket ned, og vi stod fuldstændig klar til åbning. Så det er klart, at det er ærgerligt at blive stoppet,« siger Christian Gether.

Tiden under nedlukningen har været mærkelig, og ligesom resten af kulturlivet har museet været påvirket økonomisk, fortæller han. Men det har også givet tid til at gøre sig tanker:

»Vi har gjort os grundige overvejelser omkring nogle nye måder at drive museum på. Om, hvordan vi kan være mere digitale, og om at gentænke vores selvforståelse,« siger han.

For at lokke gæsterne til på den anden side af krisen, har ARKEN blandt andet valgt at sætte billetprisen ned fra 125 kroner til 100 kroner. Nu er man spændt på, hvor mange besøgende, man vil kunne trække til museet.

»Jeg har altid været meget optaget af at et kunstmuseum skal være meget optaget af sin eksistensberettigelse. Kunst kan i høj grad bruges til at forstå verden, og jeg synes, at vi er forpligtede over for vores publikum til at dele noget substans ud,« siger museumsdirektør på ARKEN Christian Gether. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

Det vakte stor ophidselse, da store dele af kulturlivet ikke var en del af genåbningens første faser. Det fik flere kulturaktører til at kritisere regeringen for at glemme dem. Flere følte sig forbigåede. Christian Gether understreger, at man må tage sit »samfundsansvar og holde lukket, når myndighederne anbefaler det«, men på ARKEN har de også undret sig over, at de ikke stod først i køen til at åbne. Nu er de bare glade for, at de har fået lov at åbne tidligere end planlagt.

»Kulturens sag kunne godt være talt lidt højere. Det er noget samfundsvigtigt, som vi alle er fælles om. Kunsten forholder sig til det at være menneske, og i en coronatid er det vigtigt at gøre sig overvejelser i den retning,« siger Christian Gether, der mener, at genåbningen af kulturlivet og muligheden for at fylde hverdagen med kunst er enormt vigtig. Kunst kan nemlig så meget mere.

»Jeg har altid været meget optaget af, at et kunstmuseum skal være meget optaget af sin eksistensberettigelse. Kunst kan i høj grad bruges til at forstå verden, og jeg synes, at vi er forpligtede over for vores publikum til at dele noget substans ud. Vi vil gerne have, at et besøg på ARKEN sætter et nyt perspektiv på de besøgendes virkelighed, så den enkelte bliver klogere på sig selv og på livet,« siger Christian Gether.

Ligesom på Louisiana har man på ARKEN indført muligheden for at booke besøgstider i form af timeslots, men med de åbne lokalers 6.000 kvadratmeter er Christian Gether ikke bekymret for ikke at leve op til myndighedernes retningslinjer. Han fortæller, at ARKEN forventer at nå omkring 500 besøgende om dagen.

Sanne Petersen og hendes mand mener også, at kunsten kan give dem meget. De har årskort til ARKEN og besøger ofte de samme udstillinger igen og igen. Det bliver aldrig kedeligt, for de opdager nye ting hver gang, og tiden under coronakrisen har vist dem, hvor meget kunsten egentlig fylder i deres hverdag:

»Hverdagen føles tom uden kunsten og muligheden for at gå på museum. Det har altid været noget, der har fyldt meget for os. Vi plejer som nævnt at komme flere gange og se de samme udstillinger og ofte tage vores børnebørn med efterfølgende, så det har de sidste par måneder stået i kontrast til,« siger Sanne Petersen.