I alt 16 medarbejdere fratræder på Jyllands-Posten som resultat af en sparerunde, som blev varslet tidligere på måneden.

Det bekræfter ansvarshavende chefredaktør Jacob Nybroe over for Mediawatch.

»Der er ikke noget godt at sige om sådan en øvelse. Men jeg synes, vi har gjort os umage for at finde mulige besparelser på tværs af en så stor organisation som vores,« siger redaktøren til Mediawatch.

To journalistiske medarbejdere er blevet opsagt, mens fem har fået frivillige fratrædelsesordninger. Fratrædelserne sker på Jyllands-Posten og erhvervsmediet Finans.

Derudover bliver ni yderligere medarbejdere opsagt. Det er blandt andet tre ansatte i sekretariatet, som har håndteret avisens sociale medier.

Som en del af sparerunden vil Jyllands-Posten også lukke for kommentarsporet på Facebook.

Jacob Nybroe har tidligere oplyst til Mediawatch, at Jyllands-Posten skal finde besparelser på mere end 20 millioner.

Torsdag i sidste uge valgte medarbejderne på Jyllands-Posten at nedlægge arbejdet. Det gjorde de i protest over, at forhandlingerne efter deres opfattelse var gået i hårdknude.

Ifølge fagbladet Journalisten er det kun anden gang i de 150 år, som avisen er udkommet, at Jyllands-Postens journalister har nedlagt arbejdet.

Siden medarbejderne genoptog arbejdet, er der ifølge Mediawatch blevet forhandlet om fratrædelser.

Jyllands-Posten er ikke den eneste avis i koncernen JP/Politikens Hus, som står over for en sparerunde.

Tirsdag stod det klart, at ti medarbejdere skulle forlade Politiken. 22 medarbejdere stopper på Ekstra Bladet ved årsskiftet.

Sparerunden på de tre aviser er blevet begrundet med faldende omsætning og stigende omkostninger til blandt andet papir.

/ritzau/

Få borgerlige råd fra Tom Jensen

I nyhedsbrevet »Borgerlingske« giver ansv. chefredaktør Tom Jensen hver uge sit bud på, hvad borgerlige danskere med fordel kan interessere sig for lige nu.

Jeg giver hermed tilladelse til, at Berlingske sender mig nyhedsbreve. Jeg bekræfter desuden, at jeg er over 13 år, og at Berlingske Media A/S må opsamle og behandle de anførte personoplysninger til det ovennævnte formål. Berlingske Medias nyhedsbreve kan indeholde invitationer til arrangementer, tilbud på abonnementer og annoncer fra tredjeparter. Dine oplysninger kan blive delt med tredjepart. I vores privatlivspolitik kan du læse mere om tredjeparter, og hvordan du tilbagetrækker dit samtykke.