Vores forslag til trængselsafgifter i København blev fejet af bordet på få timer – men her er alle fordelene

Vores oplæg til trængselsafgift adskiller sig væsentligt fra det tidligere forslag om en bomring omkring København, både når det gælder samfundsøkonomi, trafikale effekter, trængselsgevinster og miljøgevinster. Fordele, som vi hermed håber vil blive hørt i den offentlige debat, før forslaget begraves.

»Et minutbaseret system, som vi foreslår vil mere præcist kunne regulere trængslen. Her vil korte bilture ind i betalingszonen kun koste lidt, mens de med en bomring vil være uforholdsmæssigt dyre,« skriver Otto Anker Nielsen og Ninette Pilegaard. Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Dette er en kronik. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Da »Kommissionen for grøn omstilling af personbiler« blev nedsat, blev roadpricing og vejafgifter nævnt som mulige tiltag, som kommissoriet bad os om at belyse.