Forundrede lærere med opråb: Så lave er gymnasiernes krav for at bestå matematik

Matematiklærerne i grundskolen gør ganske givet deres bedste for at give eleverne et solidt matematisk fundament inden for de udstukne rammer. Det er dog tydeligt, at de matematikfaglige mål fra grundskolen ikke stemmer overens med, hvad eleverne rent faktisk kan, når de begynder på gymnasiet.

Efter gymnasiereformen er ambitionsniveauet for elevernes matematiske færdigheder skruet i vejret, uden at de har fået mere tid til at lære, bearbejde, træne og repetere det udvidede pensum, skriver fire gymnasielærere. Linda Kastrup

Dette er en kronik. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

»Børne- og Undervisningsministeriet har foretaget en trivselsundersøgelse blandt 83.000 elever på de gymnasiale uddannelser, og her har 31 pct. af eleverne svaret, at de har overvejet at droppe ud af gymnasiet. Dvs. at knap 48.000 af eleverne, som deltog i undersøgelsen, har svaret, at de overvejer at droppe ud af gymnasiet«.