Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Rasmus Paludan radikaliserer både tilhængere og modstandere

For hans modstandere er ytringsfriheden ikke længere så vigtig, da den udstiller et umuligt problem. For hans tilhængere er det mere enkelt: De æder det hele råt.

»Rasmus Paludans modstandere er blevet radikaliseret til at fabulere om at bortbureaukratisere ytringsfriheden, enten ved at plædere for at genindføre blasfemiparagraffen, så han ikke kan kyle med koraner, eller ved at kræve, at politiet tager så meget hensyn til den offentlige orden, at de henlægger hans demonstrationer til fjerne parker midt om natten,« skriver Jens-Martin Eriksen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Fænomenet »voldsmandens veto« har med Rasmus Paludans demonstrationer fået sin helt klassiske dramaturgi udfoldet i Danmark. Det har hele tiden ligget i kortene, at det måtte ende sådan, alene fordi spillet og spændingen i hans demonstrationer bygger på denne overhængende fare for fysisk konfrontation mellem taleren og det fjendtlige publikum.

Sammenstødet mellem de to parter, med politiet som dommer, udgør en elementær politisk gladiatorkamp, hvor indsatsen godt kan være liv og førlighed for Rasmus Paludan.

På den anden side er vi tilskuere vidne til politiets intervention mod de fjendtlige publikummer, der går over stregen. Nogle af dem må af og til neutraliseres, lægges på jorden, iføres håndjern og ledes bort, for at kampen kan fortsætte, og Rasmus Paludan kan sende flere svinere i publikums retning. Og det virker som om, han får et point for hver gang, politiet må gribe ind, når endnu en publikummer er lokket over stregen.

Foto: Jens-Martin Eriksen.

I kommentarerne, der har fulgt disse begivenheder, er der desværre en ret klar tendens til, at man udelukkende giver legitimitet til den part, som man umiddelbart føler sympati for – eller den part, som man hader mindst. Men det er ikke en videre principiel måde at afgøre, hvordan man skal forholde sig til legitimiteten af meget overskridende og kontroversielle demonstrationer.

Vi forholder os her til netop det fjerne publikum, som gladiatorkampene udspilles for, og ikke til deres aktuelle deltagere. For det er hos det fjerne publikum, at den egentlige politiske handling finder sted. Det er hos publikum i medierne, hos os, der læser og ser det på afstand, at den politiske radikalisering sker i pludselige ryk.

Rasmus Paludans modstandere er blevet radikaliseret til at fabulere om at bortbureaukratisere ytringsfriheden. Enten ved at plædere for at genindføre blasfemiparagraffen, så han ikke kan kyle med koraner, eller ved at kræve, at politiet tager så meget hensyn til den offentlige orden, at de henlægger hans demonstrationer til fjerne parker midt om natten.

Andre henviser til bestemmelser uden for dansk retspraksis, der skulle give belæg for, at det hele dybest set er ulovligt. Det korte af det lange er naturligvis, at hans modstandere ikke vil have, at han med sine demonstrationer eksponerer en bestemt type af politiske problemer.

Derved spiller de også uafvidende hans spil ved at udstille deres falske tolerance. Ytringsfriheden gælder med andre ord kun indtil det punkt, hvor den udstiller prekære og uløselige politiske problemer.

Så bruges voldsmandens veto som undskyldning for, at man i samfundets interesse kan begrænse ytringsfriheden for netop at skjule denne ubekvemme sandhed. Et lille stykke radikalisering er på denne måde fremprovokeret af Rasmus Paludan hos hans politiske fjender.

Hans tilhængere er mere eksalterede, når de frejdigt sætter et helt nyt begreb i spil i mainstreammedierne: repatriering af problematiske indvandrere. Altså uddrivelse, reconquista. Det er noget, der kommer fra Nye Borgerlige og Generation Identitaire. Og det er da også den konklusion, som Rasmus Paludan har serveret til dem som den eneste mulige med sine shows.

Hans tilhængere indfrier således hans forventninger uden kritiske indvendinger. De sluger hans budskab råt. Det er den politiske konklusion, man skal drage, efter at have været vidne til hans burleske show.