Normalt er det en vare, der handles på nettet. Nu er det mennesket, som kan komme under hammeren

Hvis tech-giganterne med større og større sikkerhed kan foregribe, hvad brugerne har på og i sinde, begynder det at minde – ikke om et metafysisk guddommeligt forsyn, men om en stadigt mere præcis informationsbåren plantegning over menneskets behov, lyster, værdier og præferencer.

»Brugernes usikkerhed om belønning er tech-giganternes garanti for, at de bliver hængende. Jo længere brugerne bliver hængende, jo mere data kan der erhverves om brugerens adfærd og forbrugsmønstre,« skriver Vincent F. Hendricks. LIONEL BONAVENTURE

Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

De sociale medieplatformes forretningsmodel er velkendt: Jo længere, man bliver hængende i kommentarsporet, statusopdateringerne, newsfeed eller ender i zonen - hvor man mere eller mindre bevidstløst, barn som voksen, ser atter flere videostumper om det samme og det, der ligner - jo mere opmærksomhed, der forbruges på information af interesse, jo mere trafik, som genereres, desto mere data kan der høstes, og desto bedre kan tech-industrien profilere brugerne og vide, hvad de vil, før de ved det selv.