Målet om den bedst uddannede generation er slået fejl

Ny rapport viser tydeligt, at fagligheden i gymnasiet er styrtdykket til et lavere niveau end nogensinde før. Det er ikke kun i toppen eller bunden. Det er over hele linjen.

»På blot få sider er der mere end 50 kommafejl, og mange kommaer er sat de helt forkerte steder. (...) De middelmådige elever behersker med andre ord ikke det mest basale skriftlige niveau. Alligevel består de deres eksamen,« skriver Christian Foldager om fagligheden i gymnasiet. Henning Bagger

Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

I sidste uge blev en længe ventet og meget opsigtsvækkende rapport om fagligheden i gymnasiet endelig offentliggjort af Undervisningsministeriet. Rapporten konkluderer sort på hvidt, at danske gymnasieelever har markant ringere basale færdigheder end tidligere. De er kort sagt blevet væsentligt dårligere til at læse, skrive og regne. En konklusion, som står i skærende kontrast til rektorernes udokumenterede påstand om, at eleverne aldrig har været dygtigere.