Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Lars Løkkes multikulturelle historiekonstruktion

Historien gentages. Vi er ikke gået fra én religion til mange religioner. Vi er gået fra mange religioner til én: islam.

Hans Hauge Fold sammen
Læs mere

Lars Løkke Rasmussen tænkte i sin nytårstale ud fra en multikulturel historiekonstruktion. Den går ud på, at dansk historie har udviklet sig fra ensartethed til mangfoldighed, fra homogenitet til heterogenitet, fra enhedskultur til multikultur eller fra En til Mange.

Denne multikulturelle historiekonstruktion udtrykte han således: »Da jeg gik i gymnasiet, var der i hele Danmark omkring 50.000 mennesker med ikke-vestlig baggrund. I dag er der tæt på en halv million. På én generation er vores land forandret. Er det et problem? Det er det jo i den forstand, at vi har udfordringer, som vi ikke ville have, hvis vi stadig var en ensartet befolkning. Rundet af samme muld. Flasket op med de samme værdier. Men vi kan ikke rulle tiden tilbage. Vi står, hvor vi står. Vi må tage den herfra. Finde sammen – og finde ud af det sammen. Både gamle og nye danskere.«

Lars Løkke Rasmussen blev student i 1983. Det var ti år efter, at der var indført indvandrerstop. Fra 1967 ankom de første pakistanske, jugoslaviske og tyrkiske indvandrere, som blev kaldt gæstearbejdere, fordi man regnede med, at gæster ville vende hjem igen. I 1970 advarede en direktør Jens Fisker om, at hvis der kom 100,000 gæstearbejdere til København, ville der komme »ghetto-lignende« forhold. Venstrefløjen var modstandere af indvandrerne. Kommunisten Hanne Reintoft sagde, at hun ikke ville kaldes racist, når hun ville begrænse indvandring. I 1971 bad 7.000 muslimer fællesbøn i Københavns Rådhus i forbindelse med Bairam-højtiden. I 1971 var der »ghetto-pigtråd« i Helsingør og sammenstød mellem danskere og de fremmede. Sociologen Torben Agersnap spurgte danskerne, om de ville have et multikulturelt samfund eller ej. Der var såkaldte »udfordringer«, mange år før Lars Løkke Rasmussen kom på Helsinge Gymnasium.

Glem kulturel enhed

Hvad er galt med den multikulturelle historiekonstruktion fra enhed til mangfoldighed? Der har aldrig været kulturel enhed. Lars Løkke Rasmussen er vokset op i en del af landet, hvor Luthersk Mission har stået stærkt, stærkere end Indre Mission. Er han »flasket op med de samme værdier« som dem fra Luthersk Mission? Næppe. Samme »muld«? Slet ikke. De fleste danske landsbyer var delt mellem missionsfolk og grundtvigianere.

Der var engang, hvor missionsfolk ikke handlede i Brugsen, men hos købmanden. De var imod bøsser, alkohol og dans. De var ikke flasket op med danske værdier. De opførte missionshuse, som de gav udanske navne: Hebron, Bethesda, Tabor og lignende. Man har fået fjernet de fleste missionshuse, som jo ikke hører til kulturarven. Den multikulturelle opfattelse ser bort fra religion i fortiden. Og da man næsten havde fået missionsfolkene usynliggjort, skete det, at der kom en masse, som lignede dem.

Historien gentages. Vi er ikke gået fra én religion til mange religioner. Vi er gået fra mange religioner til én: islam. Og dem med vestlig baggrund er ligeglade med religion.