Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Jon Stephensen: Det digitale fylder alt i de unges liv – folkeskolen må tage et ansvar

Sex på nettet er kommet for at blive. Men der er et kæmpe behov for at den danske folkeskole tager ansvar for, at tiden har flyttet sig. Det digitale fylder i dag så enormt meget i de unges liv og hverdag, at de behøver en form for guidance, instruktion og retning.

»Det digitale fylder i dag så enormt meget i de unges liv og hverdag, at de behøver en form for guidance, instruktion og retning,« skriver Jon Stephensen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

»Hvorfor er piger dårlige til at game?«

»Der er ikke net i køkkenet.«

Forleden kom min datter på ti år hjem fra 4. klasse og fortalte mig denne vits, som drengene synes var enormt sjov at fortælle. Jeg blev sgu lidt overrasket. Min datters skole er helt almindelig, en moderne folke- og kommuneskole som klarer sig godt – og alligevel fortsætter disse kønsstereotyper her i 2021, selvom jeg troede, de var udryddet for længst. Det er ikke første gang, det sker. I frikvarteret sidste efterår påkrævede drengene sig ret til fodboldburet, fordi piger ikke kan spille bold.

Hvor kommer det fra? At pigers plads er i køkkenet. At de ikke kan game. Ikke må spille fodbold?

Det kommer sikkert fra YouTube, tænker jeg. Altså vitsen. Men mon ikke det først og fremmest kommer fra os voksne. Os, der er forældre. At vi på en eller anden måde fortsætter med en form for, at vores drenge er opdraget til noget, mens vi opdrager piger fra de er små til noget andet. Jeg husker også fra børnehaven, at der var forskel.

»Der er behov at den danske folkeskole tager et helt anderledes lederskab for, at vores børn kan navigere rigtigt her.«


Okay, så er det heller ikke værre, tænker mange. Slap nu af, tænker sikkert flere. Børn er børn. Men ja, så spørger jeg lige om, hvorfor vi i Danmark er så sindssygt dårlige til at dele barslen? De ni-tolv måneder efter fødslen, hvor kvinder tager stort set alle måneder hjemme med barnet. At kvinder i Danmark målt op imod de lande, vi sammenligner os med, er langt bagud, når det gælder samme muligheder for løn og karriere. Senest kom det her i avisen i sidste uge frem, at der er alt for få kvindelige iværksættere i Danmark.

Det er os forældres ansvar at bryde de barrierer for vores døtre. Men det er også skolernes.

For to uger siden var det uge 6. For dem der var i skolen her – eller på online – er det den uge på året, hvor sex er på skoleskemaet, og der sættes fokus på sundheds- og seksualundervisning i grundskolen. Hvert år med fokus på et særligt tema.

Mon ikke det er på tide at kønnet får plads. At der ruskes godt og grundigt op i stereotyper, og at der helt fra 0. klasse gøres en helt anderledes gennemgribende stor indsats for, at der i klasserne, der hvor alle er samlet, både piger og drenge, tages fat om, at der på en lang række områder ikke er en forskel. At vi får brudt mønstret og de kæder, der er årsagen til, at vi stadig her i 2021 har en så skæv balance mellem drenge og piger. At vi tager fat der, hvor det begynder – og hvor det fortsætter mange år frem. Fordi vi ikke gør noget.

Tag de digitale krænkelser. Det er piger, der bliver delt nøgenbilleder af, når de op i 15-årsalderen og deromkring. Piger, der bliver delt, fordi drengene tror, at det er okay og sejt. Piger, der bliver udskammet og hængt ud.

Sex på nettet er kommet for at blive. Men der er et kæmpe behov for, at den danske folkeskole tager ansvar for, at tiden har flyttet sig. Det digitale fylder i dag så enormt meget i de unges liv og hverdag, at de behøver en form for guidance, instruktion og retning.

Der er behov for, at den danske folkeskole tager et helt anderledes lederskab for, at vores børn kan navigere rigtigt her. Især lige i det krydsfelt, der er på det digitale omkring sex og køn. At drenge og piger lærer at gøre det rigtigt og ikke kører videre i en rille, hvor det går ud over piger og kvinder. Kom nu i gang, for vores pigers skyld – og også for drengenes bedste.

Jon Stephensen er teaterdirektør på Aveny-T