I opmærksomhedsøkonomien er det indbringende at være kendt for at være kendt

Opmærksomhed er både valuta og kapital i informationsmarkedet, og medierne spiller en helt særlig rolle på det marked.

»Den kendte amerikanske økonom, Herbert Simon, forudså allerede tilbage i 1971, at opmærksomhed ville blive en stadigt mere værdifuld ressource. Det, som information forbruger, er opmærksomhed (...),« skriver Vincent F. Hendricks og Mads Vestergaard. På billedet en influencer, der lever af opmærksomhedsøkonomien, 28-årige Rasmus Kolbe, også kendt som Lakserytteren. Han har i fem år levet af at være influencer. Asger Ladefoged

Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

På det nuværende informations- og mediemarked er opmærksomhed alt. At henholdsvis forbruge egen og modtage andres opmærksomhed er udgangspunktet for bilateral handel med opmærksomhed.