Det er fint, hvis museer kan betale sig – men det er ikke derfor, vi har dem

Vi har brug for et opgør med markedsgørelsen af vores kulturinstitutioner. Formålet med museer er ikke først og fremmest at tjene penge, men at vise os, at vi er en del af et fællesskab, der rækker ud over os selv.

Der er ikke nødvendigvis noget galt i kommerciel tænkning: Museer, der tænker kommercielt, vil ofte have gæstens oplevelse i centrum og derfor være attraktive og spændende at besøge. Problemet opstår, når begrundelsen for museer begynder at skride og næsten udelukkende bliver kommerciel. Her Statens Museum for Kunst. Thomas Lekfeldt

Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

De fleste mennesker har nok ligesom jeg en væg med familiefotos. Billeder af børn, forældre, bedsteforældre, oldeforældre og en selv som barn. Når man skal argumentere for, hvorfor man har sådan nogle fotografier hængende, er det nok de færreste, der vil fremhæve, at de øger husets værdi, at de trækker internationale kulturturister til kvarteret eller andre lignende økonomiske argumenter. Det handler snarere om at se sig selv i en historisk sammenhæng og vide, hvad man kommer af. At vide, at man ikke bare er et fritsvævende atom i et grænseløst univers, men en del af et konkret fællesskab.