USAs flyvende køer er et bevis på, at protektionisme på langt sigt er en dårlig idé

»The Jones Act« er et studie i, hvor galt det kan gå med handelshindringer, selv om det kan være fristende at gemme en national industri bag handelsmure og subsidier.

Protektionisme på indenlandsk amerikansk søfart betyder, at det koster seks dollar per tønde at sejle olie fra f.eks. Texas til den amerikanske østkyst, mens det koster to dollar at sende en tønde olie fra Texas til Europa. Arkivfoto: Donna Carson/Reuters

Hvorfor flyver kvægbønder fra Hawaii køer til slagtning på fastlandet fremfor at sende dem med skib? Hvorfor er det langt billigere at sejle en tønde olie fra Texas til Europa end fra Texas til New York? Det skyldes USAs langvarige protektionisme på søfart, som koster landet dyrt og afslører prisen på at isolere sig fra verden. Det bør være stof til eftertanke nu, hvor sablerne er trukket til en global handelskrig.

Vi har netop fejret 100-året for afslutningen af Første Verdenskrig, som på mange måder former verden af i dag. Det gælder også med den »the Jones Act«, som regulerer USAs indenlandske søtransport. Den blev indført efter krigen for at beskæftige den hastigt opbyggede handelsflåde, som havde fragtet mange folk og store mængder grej til et krigsramt Europa.