Professor: Historietimer uden Muhammedtegninger viser blot, at trusler og terrordrab faktisk virker

Det synes, som om Peter Kuzmanovski sammenblander undervisning om Muhammedtegningerne med anprisning og promovering af Muhammedtegningerne. Det er cirka lige så forfejlet som at beskylde en lærer, der viser stødende afbildninger af fortidens slaver, for at bifalde slaveri.

»Fravælger man Muhammedtegningerne i historie- eller samfundsfagstimerne, er den eneste læring, der står tilbage, blot, at trusler og terrordrab faktisk virker. De forbudte tegninger kommer til at ligne den berømte elefant i rummet,« skriver Thomas Hoffmann. Her brændes Dannebrog i Karachi, Pakistan, 26. februar 2008. Asif Hassan / Ritzau Scanpix

Berlingske bragte 7. januar et indlæg af gymnasielærer Peter Kuzmanovski, hvor han helt overordnet argumenterer imod at lade staten diktere indholdet af undervisning. Principielt og i praksis et rimeligt standpunkt. Men det er ikke Kuzmanovskis egentlige ærinde. Det er derimod at gøre Muhammedkrisen og dens tegninger til forbudt stof i Folkeskolens undervisning ud fra et længere argument om, at dette er udtryk for had til islam og muslimer. Mit navn nævnes, da jeg i flere sammenhænge har plæderet for det stik modsatte: nemlig at gøre krisen og tegningerne obligatoriske i historie- eller samfundsundervisningen.

Inden jeg gentager mine pointer her, er det dog formålstjenstligt for Berlingskes læsere at sætte kontekst på Kuzmanovski, der i papirudgaven blot underskriver sig som gymnasielærer. For Kuzmanovski er lidt mere end en engageret gymnasielektor i historie og samfundsfag i denne sammenhæng. Det træder tydeligere frem i onlineudgaven mandag 9.