Gymnasielærer og medlem af Muslimsk Ungdom om Muhammedtegninger: Staten bør ikke blande sig i undervisningen

Ved at fremstille tegningkrisen som en kamp mellem to kulturer har man automatisk afskåret de muslimske elever fra at føle sig inkluderede og ligeværdige. Det er en form for statsstøttet mobning, som ikke har noget med ytringsfrihed at gøre.

»Enten forsøger man at sætte lighedstegn mellem islam og terrorisme, eller også siger man, at islam skal sprænges i luften. I stedet for at portrættere dette som ytringsfrihed, så kald det, hvad det er: mobning af en religiøs minoritet,« skriver Peter Kuzmanovski. Scanpix Denmark

De seneste år har vi været vidner til diskussioner om, hvorvidt den såkaldte Muhammedkrise skal gøres til obligatorisk undervisning i folkeskolen. Både professor og islamforsker Thomas Hoffmann og cand.polit. Eva Gregersen har talt for, at det ikke er nok blot at undervise i krisen, men at selve tegningerne også skal inddrages.

Det er en politisk glidebane, hvis regeringen begynder at diktere, hvordan lærerne skal undervise. I stedet bør politikerne udvise tillid til lærerne og overlade det til dem, hvordan de ønsker at undervise.