Politikernes symbolpolitik om elbiler er en bremseklods for miljøomstilling

Jeg bor ved Trianglen på Østerbro. I en radius på 500 meter fra min lejlighed er der tre parkeringsområder til elbiler med i alt ti ladestik. I samme område er der 7.000 husstande, som ejer ca. 3.000 biler, og kun ganske få af dem er elbiler. Måske politikerne skulle fokusere noget mere på infrastruktur fremfor bilafgifter.

»Stop med kun at tale om uambitiøse forbud og afgifter, og start med at tale om infrastruktur,« skriver Jeppe Berggreen i et opråb til politikerne. Emil Helms / Ritzau Scanpix

Klima og miljø har heldigvis igen fået lidt plads i det covid-dominerede mediebillede. Men igen er det lykkedes for alle fløje i dansk politik at føre symbolpolitik med eklatant mangel på forståelse for, hvad der skal til for at skabe en effekt. Symbolpolitikerne vil tvinge borgerne til at vælge elbiler gennem instrumenter som afgiftsforøgelser og parkeringspriser samt forbud i zoner og endda totalforbud. Det er her, de misser det vigtigste: Infrastruktur.

Tillad mig mit eget lille eksempel som forklaring. Jeg bor med min familie i en lejlighed på Østerbro i København. Et område som med lige dele kærlighed og ironi omtales som »Speltbæltet«. Her har vi med andre ord fokus på sundhed, klima og miljø.