Der er i øjeblikket stor fokus på elbiler som en del af løsningen på fremtidige transportbehov, men vi bør ikke overse den seneste udvikling på cykelstierne. Især udviklingen af elcykler gør, at man kan komme endnu længere omkring, ligesom stadigt flere vælger ladcykler til at transportere børn og fyldte indkøbsposer. I dag bruger danskerne i alt ti pct. af deres samlede transporttid på en cykel.

Med dette potentiale for flere cyklister er der behov for bedre cykelinfrastruktur. Alligevel er det kun 0,7 pct. af de statslige trafikinvesteringer, der kommer cyklister til gode. Og det giver ikke særlig god mening set med samfundsøkonomiske briller. Bedre cykelinfrastruktur, som supercykelstierne, der forbinder hovedstadskommunerne, gavner nemlig ikke bare miljøet. Ifølge vores beregninger giver det langt større samfundsøkonomisk gevinst end sædvanlige offentlige investeringer i kollektiv trafik og vejinfrastruktur for biler.