Man vælger pris fremfor klima ved Femern-forbindelsen. Det er helt sort

Ved at udskyde Femern-projektet lidt og i stedet benytte grønne materialer, kan vi halvere klimabelastningen fra det anvendte stål og beton i anlægget.

»Vi er nødt til at kræve, at klimahensyn indgår som et vægtigt parameter i indkøbene,« skriver Stinus Lindgreen om Femern-forbindelsen. Her ses arbejdshavnen til Femern Bælt-tunnelen ved Rødbyhavn. Mads Claus Rasmussen

Klima er for alvor kommet på den politiske dagsordenen. Det er jo ikke ligefrem en nyhed, at der skal handling og ikke bare ord til, hvis man tager klimaet alvorligt. Ved valget i 2019 var klima da også en afgørende dagsorden, og den daværende S-regering oprettede Udvalget for Grøn Omstilling, der skulle sikre koordination på tværs af ministerier, så klima og miljø blev tænkt ind alle steder.

Fantastisk idé! Klimaminister Dan Jørgensen var da også begejstret og tog sig til hovedet over, at det ikke var sket tidligere. For eksempel havde den forrige borgerlige regering lavet en stor infrastrukturplan uden at indtænke miljø- og klimaeffekter. Det ville aldrig ske på hans vagt, sagde ministeren. Det er da også helt sort at forestille sig, da netop transport og anlæg er nogle af de helt store klimasyndere.