Må man ændre titler på kunstværker?

Det er vigtigt, at Glyptoteket som dannelsesinstitution, og når det angår kunst og kultur, giver offentligheden adgang til de mange forskellige synspunkter, der aktuelt brydes i vores samfund, herunder den aktuelle identitetspolitiske debat.

»Museet kigger tilbage på mere end 6.000 års enestående kulturhistorie, og da både verden og sproget er levende og udvikler sig hele tiden, vil der løbende være behov for at justere begreber og ord, som kan være svære at forstå og benytte for et nutidigt publikum,« skriver Gertrud Hvidbjerg-Hansen fra Glyptoteket. Linda Kastrup

Nikolaj Bøgh, rådmand (K), Frederiksberg, kommenterer i et indlæg i Berlingske 9. juli 2020 to nye værkskilte, som Glyptoteket i forbindelse med en ny opsætning af museets samling af dansk kunst 1780-1930 har hængt op.

Det drejer sig om billedhuggeren J.A. Jerichaus to marmorskulpturer, »Slave« fra 1854 og »Slavinde« fra 1852, der er blevet forsynet med såkaldte »formidlingstitler« med ordlyden »Slavegjort kvinde« og »Slavegjort mand«. Dog stadig med tydelig angivelse af kunstnerens originale titler på skiltene.