Ledere kan ikke stikke hovedet i busken, når stormen raser

Der findes ingen undskyldning for ikke at undersøge forholdene i lande, som virksomhederne engagerer sig i, og tage stilling til, hvad man som leder vil. Det har krigen i Ukraine understreget, skriver Bodil Nordestgaard Ismiris, administrerende direktør i Ledernes Hovedorganisation, i denne kommentar.

Hvad med Carlsberg og andre virksomheder, der risikerer, at deres russiske aktiviteter bliver nationaliseret, hvis de ikke selv vil drive dem videre? Det er en uhyre kompleks virkelighed, lederne skal navigere og kommunikere i, mener Bodil Nordestgaard Ismiris. Foto af Carlsberg-direktør Cees't Hart. Nils Meilvang

Krigen i Ukraine har kastet lys på danske topledere. Omverdenen vil have svar på, hvad virksomheder som Carlsberg, Novo, Jysk, LEGO og mange andre gør med deres aktiviteter i Rusland. »Ingen kommentarer« duer ikke længere som et svar. Der skal konkrete udmeldinger og gode forklaringer på bordet.

Erhvervsledere er en vigtig del af samfundet, og derfor er det ikke længere nok, at en leder kun har fokus på bundlinjen. En god leder skal også træffe beslutninger ud fra, hvad der er bedst for omverdenen, og stå på mål for dem. Det er langt fra en simpel opgave, især ikke i den aktuelle situation, hvor vi alle er berørte af krigen, og et flertal ønsker skrappe sanktioner mod Rusland.