Gymnasieelev: Jeg har utallige gange siddet på skolens toilet og grædt mine øjne ud, fordi jeg følte, at mit bedste ikke var godt nok

Jeg bliver ofte usikker, når jeg sidder i gruppearbejde sammen med mine mere kloge klassekammerater, fordi jeg inderst inde tænker, at de dømmer mig for ikke at være på samme niveau som de. På et tidspunkt når man til et punkt, hvor man bare stopper med at prøve.

»Jeg er en af dem, som sidder bagerst i klassen og skal have tingene forklaret flere gange, før jeg forstår det. Jeg plejede at skamme mig over det, fordi alle andre jo fattede det, mens jeg altid fattede minus,« skriver Line Rude Hertz, gymnasieelev i 3.g. Thomas Lekfeldt

Er de, der sidder bagerst i klassen i gymnasiet, virkelig dovne og ugidelige, som Katrine Fischer påstod i en kommentar i Berlingske 26. december? Det mener jeg ikke.

At kalde gymnasieelever for dovne og sløve, fordi de ikke er ligeså meget med som de mest aktive i en klasse, er firkantet og selvfedt. Der skal være plads til alle i gymnasiet, også dem som sidder og ikke kan koncentrere sig i nogle af timerne. Jeg er godt klar over, at mange elever bliver tabt i undervisningen, og det er også et problem. Men i stedet for at hakke på dem, skulle man måske til at give dem en ekstra og kærlig hånd.