Et nyt modefænomen får overklassens unge til at forherlige fattigdom – men de glemmer noget vigtigt

Unge fra overklassen klæder sig »fattigt« på grund af en ny modetendens. Men det er ikke uproblematisk, mener Nikoline Prehn, der er studerende og tidligere folketingskandidat for Socialdemokratiet.

»Når storbyeliten klæder sig i poor core, er det ikke i sympati med en underklasse, der ikke har råd til andet. Det er i et forsøg på at være med på de sidste TikTok- og Instagram-trends, der i øvrigt ofte ikke er så billige, som de ser ud,« skriver Nikoline Prehn. Emilie Lærke

For tiden er det moderne at klæde sig mere »fattigt«, end man egentlig har råd til. Poor core, hedder fænomenet. En fattigdomsæstetik, hvor det modsat 2010ernes glamourøse tid nu er på mode at gå i for store, baggy jeans, som er slidte i bunden af at slaske mod jorden, med tynd hvid undertrøje, slidte sneakers, stor jakke og uglet hår.

Og det er ikke kun i modebilledet, men også i madkulturen, at tendensen har bidt sig fast. Hvor det tidligere var overdådige måltider med eksotiske madvarer i alskens farver, er det nu i stedet en gammel klassiker, der er at finde på Instragram-story’en hos de smarteste: En BMO – simpelthen en bolle med ost, som har gjort sit tilbagetog og nu er noget af det mest moderigtige, der kan postes ved siden af kaffen på morgenmadsopslaget på sociale medier.