Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Det Kongelige Teater er ikke kun for en københavnsk elite

Når en socialdemokrat siger, at kulturen skal være for de mange, udelukker det ikke Det Kongelige Teater.

»Børnene i Nordsjælland blev ikke født genetisk prædisponeret for obospil og ballet – de fik bare chancen. Det skal mange flere børn og voksne have, og derfor arbejder vi på Det Kongelige Teater hele tiden på at sikre, at vi er både tilgængelige og relevante for flere danskere,« skriver Kasper Holten. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN

Kære Jan Johansen, kulturordfører for Socialdemokratiet. I Berlingskes podcast Cordua & Steno hørte jeg dig sige, at det er vigtigt at huske, at kulturen ikke kun er for eliten i København. Jeg skriver for at fortælle dig, at vi er helt enige på Det Kongelige Teater.

Det ligger os meget på sinde at nå flere forskellige mennesker i Danmark med vores forestillinger.

Når du nævner, at det vil koste 5.000 kr., hvis hele din familie fra Munkebo skal i Det Kongelige Teater, kan jeg heldigvis fortælle dig, at sådan behøver det ikke at være.

Det Kongelige Teater har i 2019 været på Fyn med pop-up-koncerter på Odense Universitetshospital, vi har været i Odense, Assens og Nyborg med nogle af vores bedste forestillinger som Adressaten Ubekendt med Søren Sætter-Lassen og Lars Mikkelsen, ny dansk dramatik med forestillingen Mixdouble og Svend Brinkmann-forestillingen Stå fast. Den Kongelige Ballet dansede gratis udendørs sommerballet i Odense, og operaen sang koncert med fri adgang i Ørbæk. Ja, Det Kongelige Teater driver sågar en balletskole på Fyn sammen med Odense Kommune.

»Børnene i Nordsjælland blev ikke født genetisk prædisponeret for obospil og ballet – de fik bare chancen. Det skal mange flere børn og voksne have..«


Men Det Kongelige Teater er naturligvis som udgangspunkt baseret i vores smukke bygninger i København. Dem kan vi vanskeligt flytte til Fyn, men til gengæld tænker vi meget over, hvordan vi kan gøre det let at besøge dem. Nu ved jeg ikke, hvem din familie består af, men hvis et par med to børn på Fyn skulle have lyst til at opleve Det Kongelige Teater, byder vi f.eks. i de kommende måneder på en storstilet opsætning af Brødrene Løvehjerte – velsagtens en titel, der ikke kun tiltaler kulturelitens børn.

I weekender og i juleferien gør vi os umage med ofte at spille kl. 13 eller kl. 15, bl.a. af hensyn til kunder fra Fyn og trekantsområdet, så I kan nå frem og tilbage samme dag.

Kasper Holten Fold sammen
Læs mere

Børnene får begge 40 pct. i rabat – og så kan I faktisk få fire udmærkede billetter for 656 kroner. I alt. For samme pris eller lidt mere kan I såmænd også komme til musicalen Sweeney Todd i Operaen eller til Nøddeknækkeren på Gamle Scene. Det, garanterer jeg, bliver en oplevelse, som børnene ikke glemmer med det første. Og så er der god plads i budgettet på 5.000 kr til togbilletter og forplejning og måske endda en tur i Tivoli også.

Jeg tænker, at ingen af de tre titler afskrækker et publikum, som ikke er vant til at komme i teatret, tværtimod kunne de måske vække jeres nysgerrighed? Og noget tyder på, at vores strategi virker. For i 2019 har vi solgt 40 pct. af alle vores billetter til kunder uden for Storkøbenhavn.

Jeg skriver alt dette til dig for at sige, at vi deler din ambition. Kunsten skal være for de mange. Børnene i Nordsjælland blev ikke født genetisk prædisponeret for obospil og ballet – de fik bare chancen. Det skal mange flere børn og voksne have, og derfor arbejder vi på Det Kongelige Teater hele tiden på at sikre, at vi er både tilgængelige og relevante for flere danskere. Vi tror nemlig på, at vi i kunsten kan give oplevelser, der gør verden større og rigere for borgerne her i samfundet.