Dansk Patientsikkerhed: Vi skal gøre op med den stramme kontrol i sundhedsvæsenet

Patientsikkerhed og trivslen hos medarbejderne i sundhedsvæsenet er ekstra truet under pandemien, men patientsikkerhedskulturen, som skal sikre, at vi gør det rigtige for og med borgerne, er under pres. Vi bliver nødt til at tage skeen i den anden hånd, og det haster. Et vigtigt element er en grundig vurdering af de stramninger, der blev indført i tilsynet med sundhedsvæsenets virksomhed i 2016.

»Vi plejer at sige, at det er vigtigt at arbejde med at skabe en sund patientsikkerhedskultur i »fredstid«. Men lige nu ved vi ikke, hvornår den tid kommer. Derfor kan vi ikke vente. Der skal flere ændringer til, før vi får patientsikkerhedskulturen tilbage på sporet,« skriver medlemmer af bestyrelsen i Dansk Selskab for Patientsikkerhed. Nikolai Linares/Ritzau Scanpix

Inden for patientsikkerhed taler man om, hvor moden patientsikkerhedskulturen er. I den umodne ende af skalaen er patientsikkerhed ikke noget, man taler om; man reagerer måske på indtrufne hændelser. I den anden ende af skalaen er sikkerhed en del af systemet, og der er en proaktiv tilgang, hvor man lærer af hændelser og forebygger dem.

Men i stedet for udelukkende at bevæge os op ad skalaen, er vi gledet tilbage. Der er ikke kun én grund, men skiftet er tilsyneladende indtruffet med den lovændring, som fandt sted i 2016, og som skulle sikre et effektivt tilsyn med sundhedspersoner og behandlingssteder. Problemet er, at man i iveren efter at foretage en nødvendig opstramning over for »de brodne kar« har strammet de forkerte steder. Skærpelser har ramt de snitflader, hvor medarbejdere og patienter mødes, i stedet for at styrke det system, der skulle reagere hensigtsmæssigt og rettidigt på de indberetninger, der kommer om enkeltpersoner eller behandlende enheder.