Coop-direktør svarer på kritikken af Irma: Vi har faktisk forsøgt at få andre til at overtage Irma

Hvorfor sælger Coop ikke Irma til nogen, der vil drive den videre som selvstændig kæde? Det er der et godt svar på, skriver Coops direktør i denne kommentar efter sidste uges udmelding om, at Irma lukker.

»Hvorfor sælger vi ikke Irma til nogen, der vil drive den videre som selvstændig kæde?« er der flere, der har foreslået Coops øverste direktør, Kræn Østergaard Nielsen. Det svarer han på i denne kommentar. Kim Frost (Arkivfoto)

Man bliver altid glad, når kyndige mennesker vil give en gode råd om, hvordan man skal drive sin virksomhed. Den seneste uge har jeg fået rigtig mange råd om, hvad vi skal gøre i Coop – og ikke mindst, hvad vi ikke skal gøre – efter, at vi i sidste uge offentliggjorde vores strategi frem mod 2027, Fremtidens Coop. Heldigvis har vi også fået opbakning fra en række eksperter, der har et indgående kendskab til vores branche.

Men de tre professorer fra CBS, Marcus Asplund, Marie Louise Mors og Thomas Rønde, spørger i Berlingske 7. februar: »Hov Coop, hvad blev der af strategien?« og konkluderer, at vi ikke burde lukke Irma som selvstændig kæde. De mener, at Irma har et stærkt brand, en loyal kundegruppe og en klar position på markedet, og de anbefaler, at vi i stedet burde sælge Irma og fokusere på vores øvrige kæder.